SuperBlue: Kurt Elling & Charlie Hunter

KURT ELLING SATTE FYR PÅ BYSCENEN OG FESTIVALPUBLIKUMMET
Skrevet av
Helge FĂžrde
Foto
Thor Egil LeirtrĂž

For en fantastisk Ă„pningskonsert det ble pĂ„ Trondheim Jazzfestival - ja, publikum ble nĂŠrmest overrumplet av den unike sangeren Kurt Elling og hans samspilte trio. Det ble presentert musikk pĂ„ et svĂŠrt svĂŠrt hĂžyt nivĂ„ med en intensitet og formidling vi sjelden hĂžrer. 

Vi tar det litt kronologisk fĂžrst. Trude Storheim, tidligere festivalsjef pĂ„ Vossajazz, nĂ„ statssekretĂŠr i kulturdepartementet, fikk ĂŠren av Ă„ Ă„pne festivalen. Hun kunne bl. a. fortelle at Ernst Wiggo Sandbakk hadde kommet pĂ„ 3. plass i et langrenn med 5 deltagere i Kjeldebotn som 10-Ă„ring! Heldigvis ble han ikke langrennslĂžper men derimot trommeslager og festivalsjef i Trondheim i 20 Ă„r. NĂ„ gĂ„r han av og ble behĂžrig hyllet. 

Bandet satt klar under hele Ă„pningstalen og da Trude gikk av scenen var det bare to nikk fra trommeslageren og rytmefesten var i full gang. 

La oss slĂ„ det fast med en gang, Kurt Elling er en av nĂ„tidens aller beste jazzsangere. Han har en utrolig klar og distinkt stemme. Omfanget hans er helt unikt - beklager Morten Harket og «Take on me», men Kurt Elling overgĂ„r alt. Han har omfanget til et helt blandakor, noe han beviste ved flere anledninger under konserten. I tillegg synger han de utroligste intervaller med en selvfĂžlge og renhet som bare instrumentalister klarer. Dette utnytter han ofte ved Ă„ skrive tekster til avanserte instrumental-lĂ„ter av f. eks. Wayne Shorter og Carla Bley. Det var forresten rĂžrende da de spilte avdĂžde Carla Bley`s nydelige komposisjon «Lawns» med Ellings fine tekst. 

Det meste av repertoaret var ellers hentet fra albumet «Superblue». Tittelen er hentet fra trompeteren Freddie Hubbard`s komposisjon, som Elling forĂžvrig ogsĂ„ har skrevet tekst til. 

Han fortalte at det var Charlie Hunter som hadde kontaktet ham under koronaen og sendt flere «tracks» uten melodi. Han satte seg ned og lagde melodier og tekst og dermed hadde de musikk til et album uten faktisk Ă„ ha mĂžtt hverandre fysisk. De har nĂ„ turnert med denne musikken i flere Ă„r og det hĂžres. Det var et samspill og en presisjon vi sjelden hĂžrer. 

Grunnfjellet er trommeslager Marcus Finnie. Han har en «time» og konsentrasjon i spillet sitt som er verd konserten alene. Hans alltid swingende groover, presshvirvler og delikate fills setter preg pĂ„ musikken og inspirerte tydeligvis de andre musikerne. Kenny Banks Jr. sine Monk`s-inspirerte soloer og ikke minst hans supre akkompagnement pĂ„ keyboards, gjorde at Kurt Elling kunne ta seg noen velfortjente pauser innimellom. Til slutt har vi unikumet Charlie Hunter pĂ„ en seks-strengs gitar, hvor tre av strengene er bass-strenger og tre gitar-strenger. Han har dermed mulighet til Ă„ spille bĂ„de bass og gitar. Dette gjĂžr at trioen bak Elling lĂ„ter ikke som andre trioer men nesten som en kvartett, men ikke det heller. Det lĂ„ter unikt og spennende. Det lĂ„ter moderne men med tradisjoner. Det lĂ„ter utadvendt og lekende. Kanskje fordi bĂ„de Elling, Banks og Finnie har alle foreldre som var kirkemusikere og er oppvokst med kirkemusikk og gospel. Under hele konserten gjenkjenner vi mange musikalske elementer fra sĂžr-statskirkene som har pĂ„virket nesten all moderne amerikansk musikk som rap, hip-hop og jazz. 

Det er godt Ä konstantere at nÄr det kommer storfint besÞk til Trondheim dukker det heldigvis alltid opp et stÞttende jazz-publikum, som gjÞr det mulig for festivalen Ä booke fra Þverste hylle.

Konserten ble avsluttet med en nydelig versjon av Eagels «Desperado». Da gikk det et sukk gjennom publikum og vi mĂ„ bare konstantere at selv om det kommer mye rart fra USA for tiden, kommer det jaggu meg noe veldig bra ogsĂ„! 

Forrige konsert

Neste konsert