SuperBlue: Kurt Elling & Charlie Hunter
For en fantastisk Äpningskonsert det ble pÄ Trondheim Jazzfestival - ja, publikum ble nÊrmest overrumplet av den unike sangeren Kurt Elling og hans samspilte trio. Det ble presentert musikk pÄ et svÊrt svÊrt hÞyt nivÄ med en intensitet og formidling vi sjelden hÞrer.
Vi tar det litt kronologisk fÞrst. Trude Storheim, tidligere festivalsjef pÄ Vossajazz, nÄ statssekretÊr i kulturdepartementet, fikk Êren av Ä Äpne festivalen. Hun kunne bl. a. fortelle at Ernst Wiggo Sandbakk hadde kommet pÄ 3. plass i et langrenn med 5 deltagere i Kjeldebotn som 10-Äring! Heldigvis ble han ikke langrennslÞper men derimot trommeslager og festivalsjef i Trondheim i 20 Är. NÄ gÄr han av og ble behÞrig hyllet.
Bandet satt klar under hele Äpningstalen og da Trude gikk av scenen var det bare to nikk fra trommeslageren og rytmefesten var i full gang.
La oss slÄ det fast med en gang, Kurt Elling er en av nÄtidens aller beste jazzsangere. Han har en utrolig klar og distinkt stemme. Omfanget hans er helt unikt - beklager Morten Harket og «Take on me», men Kurt Elling overgÄr alt. Han har omfanget til et helt blandakor, noe han beviste ved flere anledninger under konserten. I tillegg synger han de utroligste intervaller med en selvfÞlge og renhet som bare instrumentalister klarer. Dette utnytter han ofte ved Ä skrive tekster til avanserte instrumental-lÄter av f. eks. Wayne Shorter og Carla Bley. Det var forresten rÞrende da de spilte avdÞde Carla Bley`s nydelige komposisjon «Lawns» med Ellings fine tekst.
Det meste av repertoaret var ellers hentet fra albumet «Superblue». Tittelen er hentet fra trompeteren Freddie Hubbard`s komposisjon, som Elling forÞvrig ogsÄ har skrevet tekst til.
Han fortalte at det var Charlie Hunter som hadde kontaktet ham under koronaen og sendt flere «tracks» uten melodi. Han satte seg ned og lagde melodier og tekst og dermed hadde de musikk til et album uten faktisk Ä ha mÞtt hverandre fysisk. De har nÄ turnert med denne musikken i flere Är og det hÞres. Det var et samspill og en presisjon vi sjelden hÞrer.
Grunnfjellet er trommeslager Marcus Finnie. Han har en «time» og konsentrasjon i spillet sitt som er verd konserten alene. Hans alltid swingende groover, presshvirvler og delikate fills setter preg pÄ musikken og inspirerte tydeligvis de andre musikerne. Kenny Banks Jr. sine Monk`s-inspirerte soloer og ikke minst hans supre akkompagnement pÄ keyboards, gjorde at Kurt Elling kunne ta seg noen velfortjente pauser innimellom. Til slutt har vi unikumet Charlie Hunter pÄ en seks-strengs gitar, hvor tre av strengene er bass-strenger og tre gitar-strenger. Han har dermed mulighet til Ä spille bÄde bass og gitar. Dette gjÞr at trioen bak Elling lÄter ikke som andre trioer men nesten som en kvartett, men ikke det heller. Det lÄter unikt og spennende. Det lÄter moderne men med tradisjoner. Det lÄter utadvendt og lekende. Kanskje fordi bÄde Elling, Banks og Finnie har alle foreldre som var kirkemusikere og er oppvokst med kirkemusikk og gospel. Under hele konserten gjenkjenner vi mange musikalske elementer fra sÞr-statskirkene som har pÄvirket nesten all moderne amerikansk musikk som rap, hip-hop og jazz.
Det er godt Ä konstantere at nÄr det kommer storfint besÞk til Trondheim dukker det heldigvis alltid opp et stÞttende jazz-publikum, som gjÞr det mulig for festivalen Ä booke fra Þverste hylle.
Konserten ble avsluttet med en nydelig versjon av Eagels «Desperado». Da gikk det et sukk gjennom publikum og vi mÄ bare konstantere at selv om det kommer mye rart fra USA for tiden, kommer det jaggu meg noe veldig bra ogsÄ!