Tora Dahle AagÄrd - Hallelujah
Bestillingsverket fra Trondheim Jazzfestival ble tatt pÄ alvor av Tora Dahle AagÄrd. Dette ville hun gjÞre skikkelig, sa hun pÄ forhÄnd. Det var fullt hus pÄ Byscenen og forventningen i salen var stor allerede fÞr en tone var spilt.
Start alltid en konsert med musikk er en gammel musiker-regel. Det gjorde ikke Tora, hun holdt etterhvert det som kunne ligne en preken om hvorfor musikken var blitt skrevet. Hun har blitt usikker pÄ hva Gud vil og skuffet over hva mennesker har sagt i Guds navn. Hun kom nÊrmest med en bÞnn om at LHBT-bevegelsen og kirken skal forene seg i kjÊrligheten navn. Hun er tydelig pÄ at hva hun tror pÄ ikke er det viktige her men at vi mÄ respektere hverandre for den vi er.
For Ä nÄ ut med dette budskapet velger hun Ä uttrykke seg i gospel- og blues-tradisjonen. Det kan kanskje oppfattes litt ironisk men jeg tror ikke hun mener det slik nÄr tittelen pÄ bestillingsverket og fÞrste lÄt er «Hallelujah». Hun begynner helt alene med en sparsom gitar og sang. Hallelujah-temaet blir presentert for fÞrste gang og kan til forveksling ligne et visst annet hallelujah-tema (Leonard Cohen) men skiller seg etterhvert ut. Plutselig smeller det, scene-teppet faller ned og resten av bandet og koret spiller med. Effektfullt og tÞft. Musikken fÞlger tradisjonelle harmoniske ganger. Teksten er bÄde personlig og utleverende. Det utvikler seg til Ä bli en sakte men intens blues-lÄt.
Neste lÄt «Higher», lÞfter intensiteten noen hakk, selv om vi fremdeles befinner oss i moderat blues-tempo. NÄ fÄr koret, A Cappellisimo, slippe til og de gjÞr en super innsats som gospelkor. Det lÄter homogent og heftig. Gitarist Anders BrÞndstad fÄr ogsÄ slippe til og kvitterer med en fin solo. Resten av bandet bestÄr av Guri TranÄs pÄ keyboard/sang, Isak Seltveit pÄ bass, og Magnus Galguften pÄ trommer. De kunne til tider lÄte litt baktunge, men fulgte Toras vink og spilte ellers stÞdig og stilriktig under hele konserten.
Tora fortsetter med Ă„ spille en versjon av «Amazing Grace» og legger pĂ„ kontentum av bl. a. noen av Trumps hĂ„rreisende uttalelser om transpersoner, men ogsĂ„ religiĂžse ledere som messer om hvor farlig homofili kan vĂŠre for samfunnet. Her treffer musikk og tekst oss midt i fleisen. Det er ikke vanskelig Ă„ forstĂ„ Toras og de homofiles frykt og lite anerkjennelse og respekt. Dette foregĂ„r selvfĂžlgelig ikke bare i USA men faktisk mens konserten ble spilt rev noen ned alle pride-flaggene som nylig var opphengt i Ărsta kommune. Det er rett og slett skremmende.
Tora henter frem musikk som hun har skrevet litt tilbake i tid men i omarrangerte versjoner. Musikken er nedtonet og tekstene enkle og rÞrende - det er fullstendig stillhet i salen. Hun spiller noen fine soloer med en herlig «cowboy-sound» i gitaren. LÄten ender med tekstlinjen⊠«got nowhere to go».
Mellom hver lÄt smÄprater Tora litt med publikum og drikker vann. Det kan fungere noen ganger, men det gjorde at konserten ble unÞdvendig oppstykket. ForÞvrig artig nÄr hun nevner at hun tror Jesus hadde likt seg pÄ konserten.
NÄ kommer det splitter nye sanger pÄ lÞpende bÄnd. Intensiteten tar seg opp igjen og publikum er med. «My Everything» gynger fint og «Dear Lord», en rÞrende lÄt som er formet som et brev til Gud. Her fÄr koret virkelig vist seg fram og det klinger supert.
Til slutt kommer «Hallelujah». LÄten tar igjen halleluja-temaet og det lÄter veldig bra med innÞvde duo gitarriff og mange fine break, hvor plutselig «Oh, happy day» dukker opp. Publikum er nÊrmest i ekstase.
Til slutt vil jeg gi kreditt til produksjonsteamet av konserten. Her ble det projektert tekster, avspilt lyd, produsert mye fint lys og lyd som hele tiden fulgte og underbygde musikken.
Det bestillingsverket manglet i variasjon angÄende tempo, harmonikk og det musikalske uttrykket, tok Tora og hele ensemblet igjen i budskap, engasjement og formidlingsglede. Ja, vi lot oss begeistre!