LEIRBLAA - TRYKKERIET

Skrevet av
Helge Førde
Foto
Arne Hauge

LEIRBLAA MED «TRØNDERJAZZ» PÅ TRYKKERIET

Både bandnavnet og besetningen; sang, barytonsaksofon, vibrafon, og trommesett, gjør at man blir nysgjerrig på hva dette kan være. Jakob Leirvik komponerer all musikken og skriver også tekstene. Komposisjonene er utradisjonelle på den måten at de har tradisjonell harmonikk, men krydret med mye kromatikk og ofte litt skakke rytmiske vamper. Tekstene er tydeligvis viktig for Jakob og de bestemmer ofte melodilinjene, som på grunn av kromatikken låter avansert, men får samtidig et slags  kabaret-aktig uttrykk. Spennende å høre på, men selvfølgelig kjempevanskelig å synge.

Ensemblet gjør ikke skam på komposisjonene og det er en fryd å høre det fine samspillet. God balanse, dynamikk og rytmisk presisjon. Som det eneste harmoni-instrumentet får vibrafonen en viktig rolle. Den blir spilt av Amund Storløkken Åse. Han imponerte stort fra første slag. Tross sin unge alder har han allerede fin teknikk med fire køller, og formelig leker frem de fineste harmonier og melodilinjer. Sammen med trommeslager August Glännestrand holder de kvartetten rytmisk på plass. Stor kreditt til August også for fin drive, dynamikk og mye fine perc. instrumenter som han blander inn i trommesettet. Jenny Frøysa er ikke mindre viktig i kvartetten. Hun tar seg av bassfunksjonen på sin barytonsaksofon, har nydelig klang i instrumentet og spilte også noen fine improvisasjoner. Det låt forresten fantastisk vakkert når hun og Jakob spilte unisone linjer i samme oktav. Jakob er på mange måter unik. Han har stort omfang, god sangteknikk og improviserer gjerne med nennsom bruk av elektronikk. I tillegg skriver han gode tekster som han synger på norsk. Ja, du leste riktig, en jazzsanger som synger på norsk, eller unnskyld, trøndersk!

Jeg gleder meg allerede til å høre ensemblet neste gang.