Sondre Ferstad

Pieces of Wood
Skrevet av
Arild R. Andersen, Jazznytt
Foto
Thor Egil LeirtrĂž

Borte pĂ„ Folkets Hus ligger Trykkeriet scene. Der er det duket for bestillingsverket «Pieces of wood», skrevet av Sondre Ferstad. Han er munnspiller, sanger og multitalent leser jeg, og stykket hans rommer et audiovisuelt treverksunivers hvor musikk, trearbeid, redskaper og instrumenter mĂžtes pĂ„ scenen. Trekunstner Tor Reisch er med i bandet pĂ„ et vis. Han jobber med huljern og kniver, og arbeidet hans kan fĂžlges pĂ„ en skjerm over scenen. Forestillingen er ment som en hyllest til skapergleden, og nĂ„r Ferstad, Ola Kvernberg og Selma French pĂ„ munnspill og feler grĂ„ter fram lengsel med instrumentene sine, er atmosfĂŠren satt. Jeg liker mĂ„ten Ferstad anvender instrumentet sitt pĂ„. Dette er definitivt ikke Toots. Den melodiĂžse tilnĂŠrmingen hans akkompagneres av korrigerende lyd og idĂ©er. Trearbeidet utvikler seg i samme rytme som musikken. Langsomt og kreativt. Svart/hvitt-bildene fĂžrer blikket bakover i tid. Musikken dupper og gĂ„r. Fraber seg Ă„ vĂŠre blendende. Det er hverdag i uttrykket, fremmet av antydningskunstens edle kvaliteter. Jeg finner det tilfredsstillende Ă„ lytte til noe som fĂ„r vĂŠre i seg selv over tid. 

Pianist og trÞorganist Vegard Bjerkan mÄ ha teft for Sondres univers. Han spiller seg lyttende inn og samtaler nÊrt med resten av bandet. De to felene gnager pÄ overflaten og smykker ut musikken, parallelt med trearbeidets bevegelser mot sluttfÞring. Det hÞres ut som norsk folkemusikk fra et fylke ingen har hÞrt om. Fra en fjordarm som ikke kan gjenfinnes pÄ kartet. NÄr Ferstad tar fram fele, og de er tre om strÞkene, gires blÄtonen opp. Selmas sang gir musikken enda et solid bein Ä stÄ pÄ. Gladjazz kan andre drive med. Her fÄr vi gravferdsmÞrke til Ä kjenne glede ved. NÄr bandet gjÞr seg stort, er det kontrasten til alt det forsiktige som styrer inntrykket, og nÄr Sondre spiller trekkspill, er det som om munnspillet har fÄtt en storebror. Det renner sakte og er salmevakkert. De klarer Ä si mye med lite, og perkusjonist Helge Andreas Norbakken er det perfekte drivhjulet for «Pieces of wood». Han tjener musikken, og holder visjonen oppreist gjennom det hele. Denne konsertopplevelsen er en av disse jeg putter i kofferten og tar med meg hjem.

Last concert