Sondre Ferstad
Sondre Ferstad spiller sin bestilling Pieces of Wood pÄ Trykkeriet fredag 10. mai. Foto/design: Lasse Berre/Stig Arve WÊrnes

Intervju med Sondre Ferstad

Billetter

Intervju Sondre Ferstad

Multi-instrumentalisten Sondre Ferstad tok sin eksamen ved NTNU Jazzlinja i 2017, med munnspill som hovedinstrument. Siden har han gjort mye spennende, blant annet to utgivelser i eget navn med Sondre Ferstad Ensemble og sitt lille finurlige Snirkelsongar-band. Til Jazzfest kommer han med et audiovisuelt verk med fenomenale musikere og kunstnere. Verket er en hyllest til skapergleden. Han sier: «I et samfunn der vi kan betale oss ut av de fleste problemer, har vi slutta Ă„ lage ting selv. Jeg vil vise hvor fin skapelse kan vĂŠre. Derfor stiller vi oss opp pĂ„ scena denne dagen og skaper noe sammen, musikere og kunstnere. Musikk og treskulptur. Musisering i Ăžyeblikket og impro i treskjĂŠringa.

Hva gleder du deg mest til under Ärets Jazzfest, bortsett fra Ä framfÞre egen konsert?

- Mange spennende konserter Ă„ se frem til! Kvelden pĂ„ Havet med Øyunn og The Wang blir kanon, ogsĂ„ skulle jeg gjerne sett Eirik Hegdals Eklektisk Samband, men vi mĂ„ Ăžve til egen konsert den kvelden. 

Hva har du bedrevet med siden sist Trondheims publikum hĂžrte deg?
- Har flytta til Molde for Ă„ ta fele-timer med Jasminka Penjin (gamle lĂŠreren til Ola Kvernberg). Begynte Ă„ spille fele etter at Jazzfest spurte meg om Ă„ skrive bestillingen, var gira pĂ„ Ă„ lĂŠre litt for Ă„ skrive bedre for stryk. OgsĂ„ har det vel bare ballet pĂ„ seg, har fĂ„tt feledilla! 

Og apropos, etter NTNU Jazzlinja var du innom psykologistudiet. Hvorfor hoppet du av der? 

- Har hatt mange forskjellige, morsomme og rare innfall oppigjennom. Å lĂŠre seg Ă„ spille munnspill er ett av de, bli psykolog et annet. PrĂžvde meg ogsĂ„ som freelance snekker for et par Ă„r siden. Synes det er gĂžy Ă„ stupe ut i greier jeg har kick pĂ„; noe blir det noe varig ut av, det andre gĂ„r over. Psykologi hĂžrer vel til sistnevnte, jeg skjĂžnte etterhvert at det var mest en plan B for Ă„ sikre stabil inntekt. Glad jeg fant ut det, og det midlertidige karriereskiftet fikk meg til Ă„ innse hvor priveligert man er som musiker! Nysjerrigheten lenge leve!

Hvordan har du jobbet fram stoffet og hva fÄr publikum hÞre?
- Musikken har blitt knadd og stĂ„tt til heving i uendelig mange omganger! OgsĂ„ har de beste idĂ©ene og melodiene fĂ„tt stĂ„ igjen til slutt. I fjor sommer tok jeg fram noen skisser jeg ikke hadde hĂžrt pĂ„ et halvt Ă„r og fikk skikkelig kick! Tiden leger ikke bare sĂ„r, den tar ogsĂ„ knekken pĂ„ melodiskepsis! Verket spilles sammenhengende i sin helhet, og har noen nĂžkkelidĂ©er som gĂ„r igjen. Tanken er at folk skal dra kjensel pĂ„ noen av motivene etter hvert, skape en rĂžd trĂ„d. OgsĂ„ skal musikken smelte sammen med noe spennende greier som Tore Reisch og Oscar Udbye skal koke ihop, det blir live spikking, sier ikke mer, folk mĂ„ bare komme og hĂžre og se. 

Hvordan tenker du veien videre for verket?
- Jeg hÄper verket fÄr store sterke bein Ä gÄ pÄ! Er det noen bookingfolk som leser dette er det bare ringe meg, 91867806.

Har du noen rÄd til de mange unge talentene?
- Ha troa! Stol pÄ at den bittelille melodisnutten du har laga kan bli til noe stort! Og bare spill og ha det mest mulig gÞy med musikken!

Hva hĂžrer du mest pĂ„ for tida? 
- HĂžrer Fay Wildhagen sitt nye album, «Let’s keep it in the family» pĂ„ repeat, det treffer meg.