Martin Myhre Olsen vs. Stargate m/ NTNU Jazzensemble

Storbandcrossover gjennom stjerneporten
Skrevet av
Ove BjĂžrken
Foto
Arne Hauge

Det ble en aldri sĂ„ liten crossoverkveld da Martin Myhre Olsen med NTNU Jazzensemble tolket musikken til Stargate, skrevet for deres internasjonale artistportefĂžlje. Det startet med Rihanna og Stargates «Please don't stop the music», en lĂ„t som var innom flere sjangre; pop, funk, tradisjonstro swingbasert  storband og fusion. Deretter en Beyonce-lĂ„t osv. 

At syntheziseren har fĂ„tt gledelig mye rom i dette konseptet, har tilfĂžrt det konvensjonelle storbandkonseptet en ny type solistinnslag og spennende ambiente baktepper. Dette er egentlig noe som er helt naturlig. Synth-pioneren Joe Zawinul lot seg sterkt inspirere av den tradisjonelle storbandmusikken og Duke Ellington, blant annet. Det er flott med et konsept der tradisjonen blir utfordret med nye- og annerledes sounder, lyder og effekter, bĂ„de som kontrast, og som en utvidet klangpalett mot det rene akustiske bildet. At dette provoserer en og annen storbandpurist, fĂ„r bare stĂ„ sin prĂžve. Her er det gjort pĂ„ en smakfull mĂ„te og med kunnskap og forstĂ„else for storbandmusikken som sĂ„dan og dens lange og stolte tradisjon. 

NTNU ensemblet er dessuten et sÊregent storband som har en ekstra stor stilmessig diversitet og bakgrunn hva musikere angÄ. Hver og en musiker sluser inn sine personlige kvaliteter i storbandtradisjonen, en tradisjon som i et historisk perspektiv mÄ sies Ä vÊre en smule «striglet» og forhÄndsbestemt med tanke pÄ uttrykk. Denne, la oss si «oppmykingen», NTNU-musikerne gir storbandmusikken, vitaliserer stilen og bidrar til dens overlevelse som kunstuttrykk, vil jeg hevde. Man er fullt klar over at man stÄr pÄ skuldrene til giganter som Ellington og Basie med flere, men du verden sÄ forfriskende det er Ä hÞre nye grep. Og det tror jeg de gamle storbandkongene fÄr med seg fra sin jazzhimmel - og bifaller!

Hatten av for Martin Myhre Olsen som har tatt oppdraget skikkelig pÄ alvor og levert en av de mest vellykkede «ung komponist arrangerer trÞndersk pop-rock»-satsingene siden starten i 2011.