Y-OTIS
Neste band ut var det Berlin baserte bandet Y-Otis.
Det var tydelig at dette var et band som de yngre lytterne hadde gledet seg sÊrlig til. Og det forstÄr en godt. Dette var veldig spennende og sjangeroverskridende, og vanskelig Ä sette i noen bÄs. Det var et herlig virvar av skakke rytmer, elektronika, samples, avanserte temaer, frijazz og fusion, men presentert i et lydlandskap som er veldig ulikt ting jeg har hÞrt fÞr.
Alle fire musikerne er glimrende utÞvere og sterke improvisatÞrer, ledet an av den svenske saxofonisten Otis SandsjÞ. Petter Eldh som ogsÄ er svensk er en bassist vi har hÞrt i utallige sammenhenger tidligere pÄ norske festivaler og klubbscener.
Resten av bandet bestÄr av Eilas Stemseder (tangenter) og Tilo Weber (trommer), begge fra Tyskland.
Jeg fÄr litt assosiasjoner til Zappa, bare at dette er framfÞrt i vÄr tids musikalske drakt og lydlandskap, og ikke minst mye sterkere assosiert til jazz.
Jeg skjĂžnner godt hvorfor dette er et band hvor unge musikere (og ogsĂ„ vi eldre..) Ăžnsker Ă„ bli med inn i deres musikalske univers. Dette er muligens, for Ă„ bruke Ornette Colemans platetitte, âThe Shape Of jazz To Comeâ â det vil si fremtidens jazz?