Shake Stew
Det fine med jazzfestivaler er at det nesten alltid dukker opp noen band og musikk du aldri har hÞrt fÞr. Heldigvis fikk jeg med meg det Þsteriske bandet Shake Stew i restaurant Almas fredagskvelden. Det var bygd opp en scene og oppsettet sÄ spennende ut med to trommesett, mye perkusjon, en stor gong-gong og to basser!
Bandet ble introdusert og trommeslagerne og bassistene inntar plassene. I tillegg dukket det opp tre blÄsere, altsaksofon, tenorsaksofon og trompet. SvÊrt utradisjonell besetning altsÄ.
En herlig groove starter I et av trommesettene og dermed er vi i gang. Dette lÄter som godt gjennomtenkt musikk som har bÄde alvor og tradisjon i seg. Musikken gir meg plutselig assosiasjoner til modal-jazzen som Miles Davis spilte pÄ 50- og 60-tallet. Den moderne jazzens ofte intrikate harmoniske mÞnstre er imidlertid byttet ut med noen enkle harmonier eller kanskje bare en. Bassgangen er repeterende og effektiv. Rytmegrooven er desto mer intrikat, med en nesten hypnotisk drive. BlÄserne spiller ikke sterkt og hÞyt men neddempet og behagelig. Tenorsaksofonisten velger Ä spille flÞyte og det gjÞr det enda mer behagelig. BlÄserne spiller Äpne treklanger - klokkerent. Det er presist og lÄter innimellom litt afrikansk. I den herlige grooven har man god tid og det Äpnes opp for improvisasjon hos alle blÄserne. Den pianolÞse besetningen gir blÄserne pianoets funksjon. Det lÄter balansert og vakkert. à pningslÄten heter treffende «Wake Up and Be Gone».
I neste nummer, «Not Water But Rest», strammes grooven noen hakk. Dette er intrikat rytmikk som de to svÊrt samspilte trommeslagerne lÞser pÄ en utmerket mÄte. Det er ikke kjedelig i ett sekund. Det skjer smÄ og stÞrre forandringer hele tiden i et godt balansert lydbilde. Man faller nesten i transe. Det er som Ä sitte pÄ et tog i full fart. Det slÄr meg samtidig at at alle musikerne er skolerte og har et fantastisk nivÄ. Nydelig trompetspill av Mario Rom med en varm og fleksibel tone. Johannes Schleiermacher pÄ tenorsaksofon spiller ogsÄ med stor innlevelse noen spennende og fint oppbygde soloer.
Publikum er tydelig overrasket over hva de hĂžrer, men det tar ikke lang tid fĂžr kropper begynner Ă„ gynge i takt med grooven og smilene kommer frem. Dette er rett og slett veldig bra musikk!
Mot slutten av konserten tar bandleder og bassist Lukas Kranzelbinder frem en Guembri (marokkansk bassgitar) og ogsÄ et fingerpiano, som gir musikken enda et tÞtsj av afrikansk farve. Den andre bassisten tar frem en gitar og spiller en spennende solo som kan minne om frijazz. Dette ga kontraster i musikken og groovene som inviterer deg til Ä bli med pÄ en spennende assosiasjonsreise.
Tiden gikk dessverre sÄ altfor fort, plutselig var reisen over. Synd, for Shake Stew kunne vi gjerne tenkt oss Ä hÞre mer av. Anbefaler alle Ä lytte til de to albumene de har gitt ut «Lila» og «Heat».
Enda en ny kjempespennede booking av jazzfestivalen og jeg har allerede glemt den lille logistikk-glippen med Ä rigge for dans. Publikum som satt ved bordene mÄ selvfÞlgelig sitte fremst mot scenen og de som stÄr, mÄ stÄ bak. Da fÄr alle se litt i alle fall.