Shake Stew

Shake Stew overrasket i Alma's
Skrevet av
Helge FĂžrde
Foto
Arne Hauge

Det fine med jazzfestivaler er at det nesten alltid dukker opp noen band og musikk du aldri har hĂžrt fĂžr. Heldigvis fikk jeg med meg det Ăžsteriske bandet Shake Stew i restaurant Almas fredagskvelden. Det var bygd opp en scene og oppsettet sĂ„ spennende ut med to trommesett, mye perkusjon, en stor gong-gong og to basser! 

Bandet ble introdusert og trommeslagerne og bassistene inntar plassene. I tillegg dukket det opp tre blÄsere, altsaksofon, tenorsaksofon og trompet. SvÊrt utradisjonell besetning altsÄ.

En herlig groove starter I et av trommesettene og dermed er vi i gang. Dette lĂ„ter som godt gjennomtenkt musikk som har bĂ„de alvor og tradisjon i seg. Musikken gir meg plutselig assosiasjoner til modal-jazzen som Miles Davis spilte pĂ„ 50- og 60-tallet. Den moderne jazzens ofte intrikate harmoniske mĂžnstre er imidlertid byttet ut med noen enkle harmonier eller kanskje bare en. Bassgangen er repeterende og effektiv. Rytmegrooven er desto mer intrikat, med en nesten hypnotisk drive. BlĂ„serne spiller ikke sterkt og hĂžyt men neddempet og behagelig. Tenorsaksofonisten velger Ă„ spille flĂžyte og det gjĂžr det enda mer behagelig. BlĂ„serne spiller Ă„pne treklanger - klokkerent. Det er presist og lĂ„ter innimellom litt afrikansk. I den herlige grooven har man god tid og det Ă„pnes opp for improvisasjon hos alle blĂ„serne. Den pianolĂžse besetningen gir blĂ„serne pianoets funksjon. Det lĂ„ter balansert og vakkert. ÅpningslĂ„ten heter treffende «Wake Up and Be Gone». 

I neste nummer, «Not Water But Rest», strammes grooven noen hakk. Dette er intrikat rytmikk som de to svĂŠrt samspilte trommeslagerne lĂžser pĂ„ en utmerket mĂ„te. Det er ikke kjedelig i ett sekund. Det skjer smĂ„ og stĂžrre forandringer hele tiden i et godt balansert lydbilde. Man faller nesten i transe. Det er som Ă„ sitte pĂ„ et tog i full fart. Det slĂ„r meg samtidig at at alle musikerne er skolerte og har et fantastisk nivĂ„. Nydelig trompetspill av Mario Rom med en varm og fleksibel tone. Johannes Schleiermacher pĂ„ tenorsaksofon spiller ogsĂ„ med stor innlevelse noen spennende og fint oppbygde soloer. 

Publikum er tydelig overrasket over hva de hĂžrer, men det tar ikke lang tid fĂžr kropper begynner Ă„ gynge i takt med grooven og smilene kommer frem. Dette er rett og slett veldig bra musikk! 

Mot slutten av konserten tar bandleder og bassist Lukas Kranzelbinder frem en Guembri (marokkansk bassgitar) og ogsĂ„ et fingerpiano, som gir musikken enda et tĂžtsj av afrikansk farve. Den andre bassisten tar frem en gitar og spiller en spennende solo som kan minne om frijazz. Dette ga kontraster i musikken og groovene som inviterer deg til Ă„ bli med pĂ„ en spennende assosiasjonsreise. 

Tiden gikk dessverre sĂ„ altfor fort, plutselig var reisen over. Synd, for Shake Stew kunne vi gjerne tenkt oss Ă„ hĂžre mer av. Anbefaler alle Ă„ lytte til de to albumene de har gitt ut «Lila» og «Heat». 

Enda en ny kjempespennede booking av jazzfestivalen og jeg har allerede glemt den lille logistikk-glippen med Ä rigge for dans. Publikum som satt ved bordene mÄ selvfÞlgelig sitte fremst mot scenen og de som stÄr, mÄ stÄ bak. Da fÄr alle se litt i alle fall.

Forrige konsert