Babel Bazaars Konstabler
Her har vi et kreativt og gjennomfĂžrt band som spiller sin fĂžrste âordentligeâ konsert pĂ„ Trondheim Mekaniske litt over klokka fem en lĂžrdag i mai. PĂ„ scenen stĂ„r fire konstabler - rettere sagt Babel Bazaars konstabler. Navnet har gitt en grobunn for et voksende konsept som utforskes bĂ„de musikalsk og estetisk. Rock mĂžter lyrisk jazz mĂžter indie-pop - ta av deg hatten for dette fremadstormende bandet.
Selv er de ikke hĂžye i hatten. I det solfylte rommet har bandet skapt en varm og ivrig atmosfĂŠre fra fĂžrste stund. Eirik Holtan BĂžckman snakker til publikum med sitt jazzrock-sprĂ„k pĂ„ gitaren, og varierer lyden ved bruk av effektpedaler. âKonturen av degâ hadde en nydelig vokal feature hvor bassist Oscar Devold sang tekst over et sugerende bassriff, i godt samspill med trommis Bror Meyer som driver skuta med shuffle, pocket og alt som er. GjennomgĂ„ende er Ole Koppang det svevende elementet i musikken, med synth, effektpedaler pĂ„ trompeten, selvlagd gauk av leire og seljeflĂžyte fra Voss.
Lydbildet er varierende og vÄkent, og konstablene er oppmerksomme pÄ hvilke effekter som kan passe til hvert Þyeblikk. BÞckman og Devold gjÞr et poeng ut av melodisk unisone linjer i blant, som komplimenteres av det langstrakte hos Koppang og det stabile hos Meyer. Hver konstabel er ogsÄ komponist, og har skrevet musikk som gir rom for hver musiker til Ä bygge opp sin solo med personlig preg. Skulle gjerne likt Ä vite hvem som har skrevet hva, for dette var spennende Ä fÞlge med pÄ.
Siste lĂ„t âFarvannâ er en goâbeat til folket. Det er en vakker og dynamisk pop-lĂ„t som spilles tungt og svevende pĂ„ samme tid. Melodien fĂ„r leve over dominant i bass, og felles pauser (âdropâ) antisiperer en godfĂžlelse hvor bandet forenes med publikum.
Spillegleden smitter over pÄ et hodenikkende publikum, og konserten er unnaspilt i en fei. Jeg gleder meg til Ä rocke med pÄ neste konsert, dette var en innertier!