TANIA GIANNOULI
Konserten med Tania Giannouli bÞd pÄ kontemporÊr gresk pianojazz - og hva er nÄ det? Kanskje er det er noe som inneholder elementer fra f.eks: europeisk klassisk musikk og samtidsmusikk, greske toneganger fra bÄde folkemusikk og folkedansrytmer, fri improvisasjon, bÄde tonal og atonal, forberedte ideer og spontan tonebehandlig og utforsking av klaverets klangverden. NÄr det hele sÄ utspiller seg i den gamle Bingohallen - nÄ hovedgalleri til Kjöpmannsgata Ung Kunst - med sin katedralske klang og kringsatte utstillingsobjekter, da setter det definitivt en meditativ ramme og grunnstemning for en omgang med solopianoets krevende format.
Giannouli spretter lett mellom alle stiler og stemninger uten forbehold, og ingenting synes Ă„ vĂŠre utelatt pĂ„ forhĂ„nd. Jeg trodde faktisk en stund jeg ogsĂ„ hĂžrte en liten parafrase over KjempeviseslĂ„tten av SĂ€verud! Eller var det Bela Bartok hun var innom? Giannouli har kanskje luktet litt pĂ„ norsk pianolitteratur fĂžr hun tok turen nordover? Tania Giannoulis inngangsmĂ„te er multistilistisk, og underliggende emosjonell der hun pĂ„ sin personlige mĂ„te dykker inn i det uforklarlige mysteriet musikkens verden innehar. Jeg fikk ogsĂ„ assosiasjoner til den amerikanske pianisten Lyle Mays plate og konsept: «Solo (Improvisations for expanded piano)» der man setter seg ned og komponerer/improviserer spontant og sjonglerer med alle musikkens forskjellige elementer og gir det hele mening gjennom bevisst retning og konstruktiv form. Og trampeklapp fra et begeistret publikum etter Ă©n times sammenhengende spill er ogsĂ„ et bevis pĂ„ at dette ikke er tilfeldighetens spill og pling plong - sĂ„ âBingoâ er det definitivt ikke nĂ„r Tania Giannouli maler ut sitt personlige musikalske univers.