ERLEND SKOMSVOLL & TSO-KORET M/ HILDEGUNN ØISETH

12. MAI - VÅR FRUE KIRKE
Skrevet av
Tor Hammerø
Foto
Thor Egil Leirtrø

En annen med sterk tilknytning til Trondheim, er pianisten og komponisten Erlend Skomsvoll. Hans periode som leder for Trondheim Jazzorkester, ikke minst det legendariske samarbeidet med Chick Corea, har satt spor som vil bli værende her for all fremtid.

Denne gangen møtte vi han som pianist, korkomponist og leder for en vakker og sterk konsert med TSO-koret - Trondheim Symfoniorkester-koret - og Hildegunn Øiseth som trompetsolist. Skomsvoll. som gjorde verket ferdig før pandemien nådde oss, hadde kalt det "Ettertankens messe", men var åpen for andre navneforslag fra publikum etter at de hadde hørt det. For meg var tittelen høyst passende - det vokale, med og uten tekst, og musikken var absolutt egna til ettertanke.

Skomsvoll viste oss nok en gang hvilken enorm allsidighet det er i hans musikktilnærming. Koret, som begynte gående gjennom Vår Frue kirke, og musikken bød på masse dynamikk og spenning og fargeleggeren i ultraklasse, Hildegunn Øiseth, ga det hele de ekstra fargene musikken ba om. Duetten mellom Skomsvoll og Øiseth, med koret sittende henslengt på gulvet i sedvanlig Skomsvoll-ånd, var blant de fine oppbrekkene som løfta verket.

Til tross for litt ullen pianolyd var dette en flott opplevelse. Nå er jo Skomsvoll vant til å spille kor (sic...) i andre settinger, men her viste han seg som en mer enn lovende korkomponist også - sjøl om min kompetanse på området må innrømmes å stå noe tilbake å ønske.

Erlend Skomsvoll - flygel
Hildegunn Øiseth - trompet
TSO-koret m/ dirigent Ursa Lah