DANIEL HERSKEDAL - NOVA KINO

Skrevet av
Tor Hammerø
Foto
Arne Hauge

Noen svangerskap varer lenger enn andre. Fra unnfangelsen av ideen til bestillingsverket «Out of the Fog» til fødselen under Jazzfest i Trondheim tok det cirka to år. Så blei det da også et vakkert barn. Et usedvanlig vakkert barn faktisk.

Det er mange av dem og konkurransen er knivskarp, men tubaisten, basstrompetisten og ikke minst komponisten Daniel Herskedal må definitivt regnes som en Moldes store sønner nå – sjøl om han er bosatt i Trondheim. Han har tatt gigantiske steg de seinest åra og etablert seg på ei svært høy hylle også sett med internasjonale øyne og ikke minst hørt med internasjonale ører.

Uansett hva den ferske Spellemannprisvinneren har gjort til nå, så ser jeg ikke bort fra at dette verket, som Moldejazz-publikummet også skal få gleden av å oppleve til sommeren, blir å regne som hans største bragd til nå. Herskedal har altså skrevet så underskjønn musikk at tankene kommer strømmende og tårene presser på. Ikke fordi det er trist – fordi det er så usigelig vakkert.

Herskedal har en spesiell evne til å åpne nye dører hver gang vi møter hans stadig nye univers. Reise er etter hvert et forslitt begrep i musikkanskuelse, men når det gjelder Herskedal så er det likevel legitimt å bruke det. Hans erfaringer fra svært mange reiser rundt om i verden, blei nok en gang  inkorporert i det nye rytmiske og melodiske universet Herskedal har skapt. 

Om tittelen henspeiler på tåkeheimen vi alle har vandra i siden starten av pandemien, vet jeg ikke. Den viste i tilfelle veien ut av tussmørket på et nydelig og retningsgivende vis.

En annen viktig egenskap Herskedal er utstyrt med, er hans evne til å finne fram til de rette stemmene til å formidle tankene og musikken sin. For mange var det vel bortimot en bombe at han hadde alliert seg med pop-Norges kanskje aller største navn, for svært mange i alle fall, Emilie Nicolas, både som vokalist og tekstforfatter. Uansett var det et mer enn lykkelig valg. Den tidligere Jazzlinjestudenten stortrivdes åpenbart også i dette landskapet. For ei nydelig, inderlig og vakker stemme hun har. For en formidler. Milde himmel!

Når så to av landets, og gjerne Europas, største musikalske landskapsmalere, perkusjonisten Helge Andreas Norbakken og gitaristen Eivind Aarset, sørga for lydbilder ingen av oss hadde opplevd tidligere, blei «Out of the Fog» en musikalsk lykkepille både publikum på Jazzfest, som takka med stående og langvarig applaus, og alle i tida som kommer skal være glade for at de får oppleve. Herskedals nydelige tuba- og ikke minst basstrompetspill var sjølsagt også en viktig del av helheten – også hans smakfulle bruk av loop-teknikken. Magisk – intet mindre. 

Skrevet av Tor Hammerø. Les mer her