Vi møter skuespillerne Heidi Ruud Ellingsen og Marit Adeleide Andreassen i konsertforestillingen Solveig: -- peer aspera ad astra i Olavshallen Lille Sal lørdag 13. mai kl. 18:00

INTERVJU MED HEIDI RUUD ELLINGSEN OG ERLEND SKOMSVOLL

Heidi Ruud Ellingsen kommer til Jazzfest!

Med et musikalsk eventyr som utfordrer Ibsen

Vi har tatt en prat med Heidi og Erlend om stykket og proseessen med å skape det.

- Hvordan kom dette spennende prosjektet i gang?

Heidi: Jeg spilte Solveig under Peer Gynt på Gålå i 2014-2015. Der fikk jeg en slags utålmodighet for å finne ut hva Solveig gjorde mens hun tilsynelatende skulle ha ventet på denne drittsekken Peer Gynt i løpet av et helt liv. Hun er kanskje verdens minste hovedrolle, og det tvang seg fram en vilje til å skrive hennes historie. 

Jeg ville bruke Solveig-karakteren for å lage en forestilling om en kvinne som gjør opprør mot samfunnet, mot rammene hun har fått tildelt og mot sin egen rolle. Jeg ville leke med publikums forventninger gjennom teksten og musikken, og ikke minst hvilke forventninger man har når man nevner Solveig i Peer Gynt. Det ble en lek med Ibsens Peer Gynt på rim, men i vår forestilling står Solveig i sentrum og man trenger ikke ha et forhold til det originale verket for å forstå historien.

Erlend: jeg tente veldig på ideen om å lage en moderne, kall det gjerne en feministisk forestilling, med et deilig lite opprør mot Ibsen og en kvinnerolle hvor Solveig sitter og venter i 50 år på en helt forferdelig fyr. Når jeg i tillegg har veldig sans for Heidi som skuespiller, sanger og menneske var det lett å si ja til å bli med. Digg også å jobbe med Rolf Kristian Larsen, som skriver så fint og medrivende. 

- Dere har med et flott band, fikk dere lov til å velge musikere fra øverste hylle? 

Heidi: Jeg har alltid drømt om å få jobbe med Erlend. Jeg har hørt mye på musikken hans, som innbyr til å lage dramatikk. De er så rike, inneholder mye dramaturgi og dynamikk, det skakke og det melodiøse passer perfekt i teateret. Vi har fått med et stjernelag av musikere. Alle 4 er eksepsjonelt gode på sitt instrumenter og i sin formidling, og det å få musisere med disse er vidunderlig. 

Erlend: Jeg hadde veldig lyst til å ha med lydhøre musikere, som behersker ulike instrumenter, og som i tillegg kunne bidra med personlighet. Alle musikerne er veldig viktige for forestillingen, og jeg tror også at publikum vil oppleve at musikk, tekst og skuespill er mer vevd inn i hverandre enn det som er vanlig i musikkteater. 

Vil også nevne at Heidi og jeg jobbet veldig tett om musikken, så hun har også bidratt vesentlig til at musikk og teater er så godt sammenvevd som det er i denne forestillingen. 

Heidi: Og Marit Adeleide Andreassen er med som den andre skuespilleren. For meg er Marit et stort forbilde og jeg synes hun er en av de aller beste skuespillerne vi har i dette landet. Hun mestrer både komedien og tragedien og er enormt musikalsk.

- Hvordan får du tid til alt dette, i forberedelsene til storsatsinga Moulin Rouge, Heidi?
Vi begynner ikke prøvene på dette før i juni, så dette går helt fint. Å sjonglere ulike produksjoner er jo en del av jobben, og det som gjør det spennende. Moulin Rouge blir stort og spektakulært, men Solveig-forestillingen er hjertebarnet mitt og en forestilling jeg er enormt stolt av å spille med Marit og bandet.

Og pressen er udelt storbegeistret, så her er det bare å søke opp billettportalen på Olavshallens nettside.

Bak den kompliserte tittelen Solveig... Peer Aspera Ad Astra skjulte det seg ein veritabel fest av ei framsyning, med ei spektakulært god Heidi Ruud Ellingsen som Peer Gynts Solveig. (Jan Zahl, Stavanger Aftenblad).