Etienne Mbappé - JAZZFEST EXCLUSIVE
Det startet med at veteranene BjÞrn Alterhaug og John PÄl Inderberg ble kalt opp pÄ scenen etter Ä ha mottatt Kongens Fortjenstmedalje. Vel fortjent mente publikum og responderte med en lang og varm applaus. Deretter tok Ernst Wiggo Sandbakk en rask gjennomgang av Trondheim Jazzfestival sitt fantastiske program denne vÄren. Rett og slett imponerende.
SĂ„ var det klart for ETIENNE MBAPPĂ bass og vokal, CHRISTOPHER CRAVERO piano og fiolin, og NICOLAS VICCARO trommer.
Ja, vi forstÄr godt at John McLaughlins foretrekker Etienne Mbappé som bassist nÄr han turnerer med sitt 4th Dimension band. Allerede etter de fÞrste taktene kunne vi konstantere at dette er musikere som har spilt mye sammen. Det er intens lytting og konsentrasjon og de spiller med frapperende virtuositet. Tydelig at de er spillesugne, og endelig er det full sal med et engasjert og intens lyttende jazzpublikum.
Etienne er frontmann, men tok bass-solo fÞrst pÄ fjerde lÄten. Det viser «flat struktur» i en trio der alle fÄr slippe til. De buttet kanskje litt i starten. Trioformatet er krevende og med den merkelige akustikken i konferansesalen pÄ Digs fÄr man ikke noe gratis. NÄr sÄ endelig Etiennie spiller sin fÞrste solo fikk vi hÞre hva som gjÞr ham til en av verdens beste bassister. Teknikken er vanvittig og det slo meg at det lÄt nesten som en afrikansk cora-spiller. Det er ellevilt hva han fÄr til pÄ sin fem-strengs bass. Man kunne nesten tro at han spiller med silkehansker og det er akkurat det han gjÞr! Han mener selv at det gjÞr klangen stÞrre, fetere og selvfÞlgelig «smoothere».
Etienne Mbappé er fÞdt i Kamerun og vokste opp med tradisjonell kamerunsk folkemusikk. Da han var 14 Är gammel flyttet familien hans til Paris og han hadde ikke hÞrt om The Beatles, Rolling Stones eller John Coltrane. «à komme til Europa ble et kultursjokk for meg, men jeg sugde inn alle inntrykkene og ble veldig inspirert. Jeg har nÄ levd i Europa i 40 Är og elsker det. Jeg liker Ä treffe nye mennesker, nye tradisjoner og prÞver Ä mikse det med min kulturelle bagrunn fra Kamerun».
Denne miksen finner vi igjen i hans komposisjoner som kan vÊre bÄde kompliserte og enkle pÄ samme tid. Han eksperimentert med lengre, spennende formstrukturer og gjerne med odde taktarter. Utrykket kan minne om Frank Zappa til tider. Ofte med kompliserte unisone piano/bass linjer og flytende harmoniske vendinger med hymne-aktige sekvenser. Rytmisk er det svÊrt avansert med mange spenstige overganger bÄde i tempo og dynamikk. Det er sjelden man hÞrer musikere spille og imrovisere sÄ uanstrengt i 7-takt som de gjorde i lÄten «No Women No Smile».
Sjelden er det ogsÄ Ä oppleve en trommeslager med en sÄ enorm dynamikk og teknikk som Nicolas Viccaro. Her er det verdensklasse og pÄ trommesoloene ble det nesten for mye av det gode. Den frapperende teknikken er bÄde trioens fordel og ulempe. Det kan fort bli litt etyde-aktig og poserende. Mot slutten av konserten kom imidlertid en rolig, fin sang pÄ Etiennes dialekt, Duala. Endelig ble det emosjonelle koblet pÄ musikken og forlÞste det musikalske uttrykket. Han dedikerte sangen til alle flykningene fra Ukraina og det ble kveldens hÞydepunkt for meg. Synd han ikke sang mere.
Pianisten Christopher Cravero har en viktig rolle i trioen, bÄde harmonisk og solistisk. Han binder musikken fint sammen, har en slepen, nesten klassisk teknikk og leverte noen riktig fine soloer. I tillegg kastet han seg over en fiolin. FÞrst bare med pizzicato som fremhevet fint den afrikanske fargen pÄ musikken, men ogsÄ med bue i fin «John-Luc Ponty -stil». Imponerende.
Mot slutten av konserten steg stemningen i lokalet og trioen ble framklappet til et herlig ekstranummer. Dette ble en fin start pÄ en spennende jazzvÄr.
Skrevet av Helge FĂžrde