Anna Anderluh Trio
Ernst Wiggo Sandbakk har gleden av Ä introdusere denne konserten. Han sitter selv igjen med et spesielt godt minne fra konserten deres pÄ Kick Jazz i 2023. Og opp pÄ scenen kommer Anna Anderluh alene med autoharpen, et helt nytt instrument for de fleste pÄ Moskus bar. Det blir stille, og Annas klare og rolige tilstedevÊrelse har rommet.
Stemme, loop-maskin, Yamaha reface og autoharpen. Anderluh presenterer et lydbilde med nye kombinasjoner for Þret. De fÞrste tre minuttene imponeres publikum av en sangteknisk bredde sÄ uttrykksfull, fortellende og stemningsskapende at tiden stÄr stille. Applausen bryter ut, og opp kommer el-bassist Philipp Kienberger (som senere gÄr over til melodika) og trommeslager Lukas Aichinger.
Aichinger og Kienberger gÄr godt sammen, og lager en strÞm av musikk som gir rom for Anderluhs bredde. Musikken har en flow og groove som om den kom ut sent 60-tall, med en sterk relevans for samtiden. Synthen blir brukt som et kompinstrument, samme gjÞr kÞlle pÄ autoharpe, som gir en glassrÞr-effekt.
I det dĂžren Ă„pner opp for at flere publikummere skal fĂ„ komme inn i sfĂŠren, blender lyden av en motorsykkel med vokalsoloen. Anderluh sitt kunstneriske univers er Ă„pent, kreativt og velkomment. Her er det stĂ„lkontroll med mening. Det er noe der som kan minne om tidlig Joni Mitchell, spesielt der autoharpen klinger og Anderluh synger uten effekter. Noe minner om Abba i Hellas, og noe minner om tidlig Coldplay. Dette i mĂžte med grĂžnsj trommer, distorion, intervallpedal pĂ„ vokalen og skrapelyder gir et sĂŠregent uttrykk - âgammelpop fĂždt pĂ„ nyâ.
Imellom hver lĂ„t bruker Anderluh en type oktavpedal som omformer stemmen helt. Anna utgir seg for Ă„ vĂŠre Leif Erikson, Annaâs manager. Dette var interessant Ă„ bevitne og fundere over, altsĂ„ hva som skjer nĂ„r Anderluh refererer til seg selv i tredjeperson. Det senker skuldrene, Ă„pner opp for humor og konserten blir mindre hĂžytidelig, samtidig som det vekker publikum.
Tekstene belyser stĂ„sted som gir perspektiv til lytteren, og er tydelige og underfundige pĂ„ samme tid. Musikken gjenspeiler et mĂžte mellom mennesket og skjerm, og er en gjennomgĂ„ende tematikk med blant annet lĂ„ta âQuestioning AIâ. Dette mĂžtet forsterkes musikalsk der elektroniske og akustiske virkemidler kombineres. Det synges om epletrĂŠr og en stalker fra en drĂžm, og trioen har publikum i sin hule hĂ„nd. Anderluh er politisk, kritisk, reflekterende, ĂŠrlig og morsom, og har kommet fra alle de siste tiĂ„r samtidig for Ă„ vise musikken.
Ekstranummeret runder av konserten pĂ„ akustisk vis. Anderluh plugger ut, setter seg pĂ„ scenekanten med sin autoharpe og gjĂžr et cover av âHarverst Moonâ av Neil Young. Og mĂ„nen ville skinne litt ekstra denne kvelden.