Holberg & Kawaguchi
Jan Holberg har vÊrt en litt ensom svale i musikermiljÞet i Trondheim. Han har gÄtt sin egen vei og skapt sin egen «sound» og identitet med et spennende og virtuost el-bass spill. Etter han gikk pÄ Liverpool Institute for Performing Arts har han fÄtt gode kontakter i musikermiljÞet i England og har invitert mange dyktige studiomusikere til Ä vÊre med pÄ sine tre soloalbum. Han fikk i 2017 kontakt med trommetalentet Senri Kawaguchi i Japan og reiste omgÄende dit for Ä spille inn musikk sammen med henne. Samarbeidet har for det meste foregÄtt i studio og det er kjempefint at jazzfestivalen nÄ gjorde det mulig for dem Ä spille live for fÞrste gang.
Har de trommetradisjoner i Japan da? Ja det har de virkelig. Jeg tenker pÄ Wadeiko (Teiko) tradisjonen som gÄr mange Ärhundrede tilbake! NÄ vet jeg ikke om Senri Kawaguchi har har spilt denne tradisjonsmusikken, men kanskje lÊrerne hennes. Det kan faktisk hÞres sÄnn ut for hun har en grunnteknikk som slagverker som er eksepsjonell. Hun spiller med en nesten «klassisk» teknikk som er litt underlig nÄr hun forteller at det er «Deep Purple» og andre heavy-metal grupper som har inspirert henne.
Jeg forstÄr godt at nysgjerrige Jan Holberg ble fascinert av trommespillet hennes. Hun har vÊrt en sensasjon siden hun var 5-6 Är gammel og allerede som tenÄring spilte hun pÄ en rekke jazzfestivaler i Asia. NÄ har hun blitt 28 Är, men liten og tynn, og man blir forundret over kraften i spillet pÄ det store trommesettet.
Det var nesten en rÞrt Jan Holberg som Þnsket velkommen til konserten som han hadde gru-gledd seg til i 10 mÄneder. De startet med «The Shinjuku shuffle» og det groovet fint av bass/trommer og resten av bandet. Litt grumsete lyd ble merkbar bedre etterhvert og etter Ä ha spilt av seg litt nervÞsitet lÄt det gromt pÄ scenen. Ikke minst nÄr Jan fikk spille musikk av sine favoritter, The Beatles. Fine og originale arrangementer av gamle Beatles-lÄter blir aldri feil. Det toppet seg med Paul McCartney`s nydelige «My Valentine» hvor Lene Beate Granheim kom inn og sang praktfullt.
De spilte etterhvert noen lÄter av Kawaguchi. Bl. a. en i 13/8-dels takt. Det ble nesten mer en oppvisning enn musikk, men for en teknikk hun har pÄ trommesettet. Spesielt la jeg merke til hennes fine drive. Du ser det pÄ attityden hennes, hun sitter helt frempÄ stolen og pisker nesten grooven fremover. Bandet skal virkelig ha kredit for Ä fÞlge henne. I tillegg spilte gitarist Jostein Farstad noen kjempefine soloer.
Mot slutten av konserten fikk hun en lang trommesolo hvor det tok helt av. Det er bare Ä gi seg over og nÄr hun ved hjelp av en dobbelpedal nÊrmest hvirvler pÄ stortrommen rister hele Byscenen i grunnvollene. Det er utrolig hva den spede jenta kan fÄ til og vi fÄr hÄpe at hun kan inspirere andre jenter til Ä spille slagverk.
Holberg & Kawaguchi avsluttet konserten med en herlig Stevie Wonder-hit som swingte fortreffelig. Det skal bli spennende Ä fÞlge med pÄ hva dette samarbeide kan fÞre til inn i fremtiden.