Antonio Lizana Quintet

ENDELIG KOM DET ILDFULL FLAMENCO PÅ JAZZFEST
Skrevet av
Helge FĂžrde
Foto
Arne Hauge

Antonio Lizana Quintet ga oss skikkelig original flamencojazz pĂ„ Dokkhuset torsdag. Han hadde med seg en samspilt kvintett hvor danseren El Mawi nesten stjal showet med sin elegante flamencodans. Dansen stĂ„r sentralt i flamencoen og El Mawi danset, klappet og spilte pĂ„ kastanjetter sĂ„ det nĂŠrmest luktet svidd fra scenen. Ja han lĂžftet hele gruppen til himmels med sin framtoning og elegante bevegelser. 

Men nĂ„ skal vi heller ikke glemme dyktige Antonio Lizana, for en flamencosanger, for en kraft, hĂžyde og innlevelse pĂ„ hver eneste melodi. Antonio har gĂ„tt i lĂŠre hos flamencomusikere i Cadiz omrĂ„det og deretter modernisert det musikalske uttrykke ved Ă„ tilfĂžre musikken jazz-harmonikk og Ă„pnet opp for improvisasjon. Dette er ikke noe nytt, Miles Davis spilte inn inn «The Maids of Cadiz» arrangert av Gil Evens, allerede i 1957. 

Arrangementene til kvintetten var bĂ„de spennende og kontrastfylte og tok godt vare pĂ„ musikkens egenart. Personlig syntest jeg at Antonio mistet litt av kraften og originaliteten i uttrykket nĂ„r han overfĂžrte musikken til sin saksofon. 

Da gjorde pianisten Daniel Garcia, et bedre inntrykk med sitt nyansert og nesten klassiske uttrykk. Hans solo pĂ„ rolige og dramatiske «Amar» var nydelig. Denne komposisjonen og flere andre ga meg forresten assosiasjoner til Chick Coreas syttitalls-album, «My Spanish Heart». Verdt Ă„ nevne var ogsĂ„ noen virtuose soloer fra el-bassist Arin Keshishi. Han samarbeidet godt med trommeslager Shayan Fathi, som hadde supplert trommesettet sitt med en Darbuka-tromme. Det tilfĂžrte musikken en riktig og fin farge. 

Det var fullt hus pĂ„ Dokkhuset med et lyttende og entusiastisk publikum. Det skyldes ikke minst at man i Trondheim i over 20 Ă„r har hatt en aktiv flamencoforening. De rekrutterer bĂ„de unge og gamle til Ă„ lĂŠre seg Ă„ danse flamenco. Etterhvert som musikerne spilt seg varme steg stemningen i lokalet og kvintetten mĂ„tte spille flere ekstranummer. 

En stor takk til jazzfestivalen som som gjĂžr det mulig for oss Ă„ lytte til dyktige folkemusikere som gĂ„r nye veier. 

PS: Alle flamencoutÞvere mÄ lÊre seg den rytmiske og elegante klappe-teknikken som fÞlger musikken. Musikerne pÄ scenen gjorde dette sÄ bra at da jeg entusiastisk applauderte («slamret» med hendene) for Ä fÄ et ekstranummer skjÞnte jeg plutselig at jeg kanskje mÄ melde meg pÄ et flamencokurs!