TROND WIGER - VERKSTEDHALLEN

Skrevet av
Helge FĂžrde
Foto
John Arvid Johnsen

Verkstedhallen fyltes sakte men sikkert opp lĂžrdagskvelden. Det var spenning i lufta. Trondheim Jazzfestival hadde for fĂžrste gang bestilt et bestillingsverk fra en rapper! Musikerne Truls Lorentzen – gitar, Erlend SmalĂ„s - bass, Kyrre Laastad – trommer, entret scenen og det ble lagt en dyp bassdrone... stemmen til rapperen Trond Wiger kom plutselig fra baksiden av scenen og dermed var vi i gang. Etterhvert fikk groovene mere kompleksitet. Det ble sjelden brukt mere enn to-tre akkorder bak tekstene, men det er mer enn nok nĂ„r det gjĂžres sĂ„ stemningsfullt og oppfinnsomt som hos disse dyktige musikerne. Plutselig ble Wiger bare akkompagnert av en flĂžyte og en klarinett, men det funket. Trommeslager Kyrre Laastad styrte en del elektronikk som ga utrolig fin variasjon. Det ble litt mere komplisert nĂ„r de guffet pĂ„ med fullt trommesett, heavy kontrabass og fuzzgitar. Da druknet teksten fort, men da ble ogsĂ„ effekten stĂžrre nĂ„r de tok intensiteten ned.

Jeg ble imponert over mÄten og konsentrasjonen Wigert formidlet tekstene pÄ. Han rappet nesten en time med svÊrt mye tekst uten en eneste huskelapp. Da blir det ogsÄ troverdig. Tekstene er gjennomarbeidet og jeg vil si nesten som dikt. De er pÄ trÞndersk og han rapper med kraft, god diksjon og rytmisk snert. Det var umulig Ä fÄ med seg alle ord ved fÞrste gjennomhÞring men jeg forstÄr nok til at dette er tekster som er underfundige, personlige, litt ironiske men fÞrst og fremst poetiske. Her er noen titler; «DÄpen», «Pust», «Villspor», «Ta fÞttene fatt» og «Baren».

De avsluttet bestillingsverket pÄ en overraskende men stilig mÄte rett og slett ved Ä avspille et playback av seg selv mens de rolig satt seg ned pÄ scenen og lyttet.

Kjemperespons fra et entusiastisk publikum og de mÄtte spille ekstranummer!

Det var forresten super lyd og lys under hele konserten av henholdsvis av HÄkon Dalen og Ingrid Skanke HÞsÞien.