HILDEGUNN ØISETH - DOKKHUSET

Foto
Juliane Schütz

Det er alltid spennende å få være tilstede når nyskrevet musikk blir fremført for første gang. Trondheim Jazzfestival ønsket seg et bestillingsverk av Hildegunn Øiseth og hun fikk plukke de musikerne hun helst ville ha med seg. «Panda» ble tittelen på verket. Dokkhuset  var dessverre bare halvfullt da ensemblet på 6 musikere entret scenen.

Musikken startet med et lite afrikansk fingerpiano som ga oss et hint om at vi skulle ut på en musikalsk reise. Det var ikke så overraskende, for Hildegunn har besøkt mange verdensdeler med sin trompet i løpet av de siste 25 årene. Underveis  i komposisjonen var vi innom både Sør-Afrika, Midt-Østen og Norge.

Formmessig hadde hun valgt å skrive et flersatsig verk. Hvor mange satser er jeg litt usikker på men det kunne virke som om hver av musikerne fikk utfolde seg i sin sats, altså 6 satser. Ikke alle ble presentert med tittel men jeg husker «About Peace». Oppbygningen i de fleste satsene foregikk på den måten at trompeten spilte et kort tema/låt som etterhvert fikk både en basslinje, rytmikk og harmonikk. Temaet ble gjerne spilt en gang til av hele ensemblet før de forskjellige musikerne fikk impriovisere ganske fritt. Enten alene eller med et bass//trombone/gitar-riff, tromme-groove eller med luftige harmonier. Til slutt ble temaet repetert. Dette er en enkel og mye brukt form som kan fungere godt. Utfordringen er at den kan bli litt forutsigbar når de fleste av satsene har samme form.

Ensemblet bestod av håndplukkede musikere som var med på å farge verket med sine  originale improvisasjoner. Spesielt vil jeg fremheve Sissel Vera Pettersen som har utviklet en stemmebeherskelse som tar pusten fra en og den allsidige gitaristen Olav Torget. Den som gjorde mest inntrykk var imidlertid trompeteren Hildegunn. Hun har en herlig varm trompetklang og utnytter hele registeret på instrumentet i sine improvisasjoner. Det blir aldri kjedelig for hun spiller med en frapperende teknikk og med store dynamiske kontraster.

Det var nesten som å komme hjem fra reisen da hun mot slutten av verket tok frem bukkehornet og spilte et nydelig todelt folkemusikkinspirert tema. Hun spiller bukkehorn som ingen annen og det er spennende å høre at trompetspillet hennes de siste årene blir påvirket av den fantastiske bukkehornklangen og de naurlige tonerekkene.

Gratulere med premieren Hildegunn Øiseth, hele det dyktige ensemblet og Trondheim Jazzfestival. Vi vil høre mere!