Jazzmeia Horn

Skrevet av
Tor HammerĂž
Foto
Arne Hauge

Etter at kropp, sjel og sinn hadde fÄtt hadde fÄtt sin tiltrengte dose med alenetid, var det klart for kveldsÞkta. Den stod det amerikanske vokalstjerneskuddet Jazzmeia Horn for. Jeg har hÞrt en god del pÄ henne og lest mye om henne, men dette var mitt fÞrste mÞte med henne i levende live.

Jazzmeia Horn (33) har fÄtt stor oppmerksomhet og, basert pÄ konserten i Trondheim, velfortjent sÄdan. Her snakker vi om en helt annet tradisjon enn den Hegdal kommer fra - her handler det om den stolte amerikanske jazztradisjonen. Horn inntok scena nesten som ei egyptisk dronning og eide rommet fra fÞrste sekund. Hun fortalte oss hva denne musikken handler om og hun gjorde det med den stÞrste overbevisning.

Om det var egne lÄter - du verden som hun slekta pÄ Betty Carter fra tid til annen - eller "Darn That Dream", "Our Love Is Here to Stay" eller "Willow Weep For Me", sÄ gjorde hun det med en teknisk briljans, autoritet og stemmekontroll av de sjeldne. Og ikke minst utstrÄling.

Horn er tonalt sett veldig spennende og blir fulgt hvor hun enn gÄr av en topp trio bestÄende av nye navn for meg: Jason Clotter pÄ bass, Michael Reed pÄ trommer og Jordan Williams pÄ piano. Kollektivt og solistisk framifrÄ pÄ alle slags vis.

Jazzmeia Horn er sammen med Samara Joy og Cécile McLorin Salvant tre av de nye store amerikanske vokalistene som tar den viktige og flotte arva etter Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan og Betty Carter videre pÄ et herlig og ganske sÄ unikt vis. Det fortalte hun oss med all Þnskelig tydelighet, inderlighet og virtuositet pÄ Dokkhuset denne kvelden.

Last concert