Building Instrument

SÞmlÞst mellom Äpne meditative lydlandskap og vokaldrevne poplÄter
Skrevet av
Niklas Heide
Foto
Arne Hauge

Klokken er fem pĂ„ halv ni nĂ„r jeg kommer inn pĂ„ Moskus for Ă„ hĂžre bandet Building Instrument. Moskus er fullstendig fullstappet og stemningen i rommet er fylt med forventning. En gjeng dansende “superfans” fra jazzlinja gleder seg stort til Ă„ hĂžre lĂ„tene fra bandets nyeste album live.

Trioen bestĂ„ende av Mari Kvien Brunvoll pĂ„ vokal, klokkespill og diverse perkusjon og elektronikk, Åsmund Weltzien pĂ„ synther og elektronikk og Øyvind Hegg-Lunde pĂ„ bĂ„de akustiske og elektroniske trommer samt en rekke finurlige perkusjonsinstrumenter. Building Instrument er et band hvor det er utrolig vanskelig Ă„ sette fingeren pĂ„ hva slags stilart de egentlig spiller. De beveger seg sĂžmlĂžst mellom Ă„pne meditative lydlandskap og mer vokaldrevne poplĂ„ter.

Trommeslager Øyvind lager noen helt utrolige grooves som har et folkeaktig organisk preg til tross for det elektroniske uttrykket. Han spiller like mye perkusjon som trommesett og bruken av forskjellige bjeller kombinert med masse reverb pĂ„ trommene skaper en helt egen sound som sĂžmlĂžst smelter sammen med Mari sin effektdrevne vokal og Åsmund sine synther. De har ogsĂ„ med seg Thorolf Thuestad pĂ„ lyddesign. Det er tydelig at de har jobbet utrolig mye med estetikken og lydvalg. Trioen lĂ„ter pĂ„ en mĂ„te som ett massivt instrument, det er til tider vanskelig Ă„ skille hvem som spiller hva og dette mĂ„ jo tyde pĂ„ at bandet er ekstremt samspilte.

Forrige konsert

Neste konsert