Building Instrument
Klokken er fem på halv ni når jeg kommer inn på Moskus for å høre bandet Building Instrument. Moskus er fullstendig fullstappet og stemningen i rommet er fylt med forventning. En gjeng dansende “superfans” fra jazzlinja gleder seg stort til å høre låtene fra bandets nyeste album live.
Trioen bestående av Mari Kvien Brunvoll på vokal, klokkespill og diverse perkusjon og elektronikk, Åsmund Weltzien på synther og elektronikk og Øyvind Hegg-Lunde på både akustiske og elektroniske trommer samt en rekke finurlige perkusjonsinstrumenter. Building Instrument er et band hvor det er utrolig vanskelig å sette fingeren på hva slags stilart de egentlig spiller. De beveger seg sømløst mellom åpne meditative lydlandskap og mer vokaldrevne poplåter.
Trommeslager Øyvind lager noen helt utrolige grooves som har et folkeaktig organisk preg til tross for det elektroniske uttrykket. Han spiller like mye perkusjon som trommesett og bruken av forskjellige bjeller kombinert med masse reverb på trommene skaper en helt egen sound som sømløst smelter sammen med Mari sin effektdrevne vokal og Åsmund sine synther. De har også med seg Thorolf Thuestad på lyddesign. Det er tydelig at de har jobbet utrolig mye med estetikken og lydvalg. Trioen låter på en måte som ett massivt instrument, det er til tider vanskelig å skille hvem som spiller hva og dette må jo tyde på at bandet er ekstremt samspilte.