ERLING AKSDAL & NTNU JAZZENSEMBLE

10. MAI – DOKKHUSET
Skrevet av
Helge FĂžrde
Foto
Arne Hauge

Ernst Wiggo Sandbakk Ăžnsket et nesten fullsatt Dokkhuset velkommen til en aldri sĂ„ liten tjuvstart pĂ„ 35-Ă„rsjubileumsfestivalen. Erling Aksdal gĂ„r nemlig av til nyttĂ„r som NTNU Jazzlinjas mangeĂ„rige studieprogramleder, og har fĂ„tt i avslutningsgave Ă„ lede NTNU Jazzensemble med sin egen musikk.

Etter Ä ha skrytt voldsomt av det gode samarbeidet med NTNU, inviterte Ernst Wiggo NTNUs prorektor Marit Reitan opp pÄ scenen. Hun kvitterte omgÄende med at universitetet prioriterte samarbeidet med festivalen svÊrt hÞyt og at de ikke minst var veldig stolte av hva institutt for musikk og Jazzlinja hadde fÄtt til opp gjennom Ärene. Men hovedgrunnen til at hun var til stede var at hun skulle utnevne Ärets NTNU AmbassadÞr. Da hun beskrev vinneren forstod studentene i salen veldig fort hvem det kunne vÊre og ga den nye ambassadÞren; Petter Dalane, en kraftig og langvarig applaus!

Det kan tyde pÄ et godt og riktig valg!

Endelig kunne det store ensemblet innta scenen og det var et fint oppsett men noe uvant - to trommesett og pauke i front pÄ midten. Piano og bass var plassert bak, og blÄserne dandert pÄ vingene. Kan dette gÄ bra da? Heldigvis hadde de en dyktig lydtekniker som gjorde at det fungerte og det er jo alltid spennende Ä bÄde se og hÞre trommeslagere i aksjon.

Erling Aksdal er fÞrst og fremst kjent som dyktig jazzpianist og pedagog pÄ Jazzlinja helt siden 1990. At han ogsÄ er en dyktig komponist beviste han allerede i 1980 da han skrev et bestillingsverk for Moldejazz, som fikk mye oppmerksomhet. Konserten ble bl.a. tatt opp av NRK fjernsyn og finnes i NRKs fantastiske digitale arkiv.

Deler av dette verket fikk vi hÞre senere pÄ konserten, men fÞrst var det en nyere komposisjon «Ballade for senior», som Erling spesielt hadde arrangert for NTNU-ensemblet. En fin komposisjon med en heftig harmoni-progresjon som drev komposisjonen fremover. Det er kanskje nettopp dette som kjennetegner Erlings komposisjoner, spennende og elegant harmonikk som gir grunnlag for iÞrefallende melodikk og mange klangfarger. Ikke minst nÄr man kan instrumentere for stort ensemble. Studentene kastet seg ut i mange fine improvisasjoner og Erling imponerte pÄ flygelet.

Det neste nummeret vi fikk hÞre var en del av bestillingsverket fra 1980. Det er egentlig en komposisjon av den sky og introspektive katalanske komponisten Fiderico Mompou, som ogsÄ var opptatt av avansert harmonikk, men som Erling har bearbeidet. Dette lÄt spennende og er nydelig instrumentert for NTNU Jazzensemble, som hadde nesten samme besetning som ved urfremfÞrelsen. Det vet jeg litt om for jeg spilte selv i det ensemblet. Her var det mye vakkert og balansert spill i blÄserne og jeg la spesielt merke til det klokkerene sopransax-spillet.

Konserten avsluttet med «Happenstance», ogsÄ fra bestillingsverket. Dette nummeret har et farlig melodiÞst tema, som gjerne forfÞlger deg i mange dager og netter!

NÄ lÞftet kvaliteten pÄ ensemblespillet seg enda et hakk og det lyste entusiasme fra studentene som smittet over pÄ publikum. Enda en gang fine soloer hvor solistene lekte seg med tematikken, enten solo eller to og to. HonnÞr ogsÄ til de to trommeslagerne som spilte nyansert og rytmisk. Da konserten var slutt satt jeg igjen med en fÞlelse av at jeg kunne Þnsket meg mere ensemblespill. Det ble litt ubalanse mellom de lange frie solopartiene og de korte ensemble-delene.

Uansett - det ble stÄende applaus og som ekstranummer inviterte John PÄl Inderberg til allsang pÄ en strofe fra Lee Konitz' «Feather Bed». Dette er obligatorisk lÊre for studentene og for anledningen hadde John PÄl skrevet ny tekst: Eeeeerliiiiiing, Eeeeerliiiiiing, Eeeeerliiiiiing!

NTNU-ensemble bestod av:
‹Åsne Fossmark - saxofon, Jenny Frþysa - saxofon, Simon Hagerup Holm - saxofon, Brede Sþrum - saxofon, Erik Egge Jordheim - saxofon.
Tuva Olsson - trompet, Peter Wallem Anundsen - trompet, Mikkel Dahl Amundsen - trompet, Guro KvÄle - trombone, Emil BÞ - trombone, Hermann Hestbek - tuba og flugabone.
Erling Aksdal - piano, Ingeborg Gravem Sollid - vokal, Kertu Aer - kontrabass, Steinar Heide BĂž - trommer og perkusjon, Inga Mei Steinbru - trommer og perkusjon.

Neste konsert