FOKUS: YURI DANIEL

11. MAI – CINEMATEKET
Skrevet av
Peter Robertstad
Foto
Arne Hauge

På formiddagen samles det en liten gruppe med studenter og interesserte på Cinemateket for workshop med en brasilianske bassisten Yuri Daniel, som besøker festivalen som bassist i Jan Garbarek Group. Det er kun noen få til stede til å begynne med, men det er kanskje ikke så rart, for en betydelig del av byens jazzstudenter er travelt opptatt til forberedelsene til kveldens konsert med NTNU jazzensemble. Men utover seansen fylles det også gradvis opp med flere nysjerrige deltakere.

Yuri starter workshopen med en liten solo performance sammen med et forberedt track med samples han har samlet av en regnværsdag i Brasil og innslag av en indiansk rytmesirkel. Sammen med innspillingen og bruk av looping lager dekker han hele lydbildet, og bruker bassen både som et melodisk, harmonisk og rytmisk instrument. Dette blir også et slags tema for den oppfølgende samtalen, der han – til tross for å streve litt med engelsken – får frem at vi musikere er nødt til å strekke oss forbi vår intuitive rolle, enten vi er blåser, bassist eller sanger, og kunne ta alle mulige innfallsvinkler når vi spiller, som han videre demonstrerer med en kort solo.  

Deretter trekker han frem låta «Sina», av Djavan, som eksempel på å lære av, og spille med innspillinger. Han inviterer deltaker og bassist Eskil Bruntvedt opp og setter i gang en jam med to el-bassister over innspillingen, for videre å snakke om låtens akkorder, melodi, rytme, skalaer og sterke akkordtoner. Budskapet er klart: Alt ved låten er viktig! Avslutningsvis spiller de to bassistene en spontan duo-versjon av Miles-låta «Solar».