Ukategorisert

Majestetisk og magisk

førde.jpg

Det er store ord i denne tittelen. Og ganske sjeldent brukt av meg i alle fall når det gjelder musikk. Det Jan Magne Førde og hans medspillere ga oss denne kvelden i fantastiske Nidarosdomen fortjener begge - og mere til.

Jan Magne Førde midt i det som må være høydepunktet i hans karriere.

Foto: Knut Rogstad

Fredagen på Jazzfest i Trondheim gikk over til natt hånd i hånd med en sjelden konsertopplevelse. Jan Magne Førde, trompeter og ikke minst flügelhornist, komponist og sentral i Brazz Bros gjennom mange tiår, "betalte" tilbake for sitt sjølpålagte eksil i Trondheim siden 1980 gjennom å gi menigheta i Nidarosdomen bestillingsverket "Mezzing".

Med ei håndplukka besetning fra øverste hylle med Kenneth Ekornes på trommer og perkusjon, Roger Ludvigsen på gitar, Rus Nygård-Pearson på bass og sjølvaste Henning Sommerro på piano, trekkspill, plystring og ikke minst det voldsomme Steinmeyerorgelet i Domen samt Ila Brassband, tok Førde oss med på ei reise i sitt musikalske liv så tilpassa det makaløse rommet i nasjonalkatedralen at det nok vil bli bortimot umulig å framføre det noe annet sted - i alle fall på det viset vi heldige som var kallet fikk det servert fredag 6. mai i det herrens år 2016.

Førde tok i bruk hele rommet og satte umiddelbart stemninga ved å vandre sakte opp mot scena gjennom midtgangen med trompeten som musikalsk premissleverandør. Der venta først kjernegruppa og etterhvert kom også Ila Brassband, vandrende - ikke ilende, til fra sine bidrag levert fra rundt om i rommet.

Som alltid var Førdes musikk en fusjon av norsk folkemusikk, toneganger fra ymse steder på kloden han har latt seg inspirere av, elektronikk, funk og jazz. Mye var nytt, alt var kortreist og unnfanga i Trondheim og sjølsagt så fikk vi også "hitlåta" "Bruremarsj" som tusener har blitt kjent med gjennom Brazz Bros. Som Jan Garbarek en gang sa om musikken sin: det er akkurat den samme som før, men helt forskjellig. Slik var det også denne kvelden: spora tilbake gjennom Førdes karriere var lett å få øre på, men samtidig var det nyskapt.

Førdes inderlige flügelhornoli - det er hans instrument i mine ører -, Ekornes´ fantastiske invitasjon inn i hans musikalske jungel, Ludvigsens usedvanlige uttrykksfulle gitarspill som mange har blitt kjent med gjennom Mari Boines band blant annet og den Trondheimsbosatte engelskmannen Nygård-Pearsons overraskende bass-bidrag var blant konsertens høydepunkt, men det voldsomme møtet mellom Sommerros orgelutblåsning og Ila Brassband, der Nidarosdomen var bokstavelig talt rysta i sine grunnvoller, og jeg var redd for at noe kunne skje med nasjonalhelligdommen, satte spor i sjela som skal bli vanskelig å viske ut. Ikke at det er ønskelig heller og når tårene rant hos flere i mine omgivelser, så forteller det mye om hvilken enorm opplevelse det var.

Hvordan er det så mulig å formidle noe så voldsomt i et slikt unik rom? Svaret er sjølsagt veldig vanskelig og utfordrende - og veldig spennende. Uten lydmagikeren Asle Karstad ville det nok ikke vært mulig i det hele tatt - for en fantastisk jobb han gjorde nok en gang. Mannen er enkelt og greit et unikum og jeg skjønner godt hvorfor kineserne flere ganger i året henter han over for å lære opp lydfolk der borte. Bedre læremester får de altså ikke - sånn er det med den saken: Asle Karstad er en stor kunstner!

Jan Magne Førdes "Mezzing" er en opplevelse som aldri vil bli glemt av oss som var til stede og jeg kan bare takke for gaven.

Henning Sommerro - maestroen som nesten rev ned Nidarosdomen.

Foto: Knut Rogstad

Kenneth Ekornes inviterte oss med på tur i sin musikalske jungel.

Foto: Knut Rogstad

Ekornes, Førde, deler av Ila Brassband og Roger Ludvigsen - et himmelsk møte i Nidarosdomen.

Foto: Knut Rogstad

En inderlig duo

Ralph Towners helt spesielle gitarsound har vært med meg helt siden slutten av 70-tallet. Først med hans signaturband Oregon og siden sammen med vår egen musikalske nasjonalhelligdom Jan Garbarek. Nå er det veeeldig mange år siden jeg har hørt den unike gitaristen, som utelukkende spiller akustisk gitar - denne gangen sekstrenger, både tradisjonell og barytongitar, men det tok nanosekunder før gjenhøret med den helt spesielle sounden var der igjen. Herlig!

Sammen med den meget allsidige og uttrykksfulle italienske trompeteren og ikke minst flügelhornisten Paolo Fresu, som vi har møtt her til lands mange ganger sammen med blant andre John Pål Inderberg, tok Towner (76) oss med inn i en usedvanlig klangverden. Herrene har jobba sammen i rundt 20 år og det høres i deres bortimot telepatiske kommunikasjon. I 2010 ga de oss det vakre visittkortet "Chiaroscuro" på ECM og de henta låter, de fleste skrevet av Towner, både derfra og fra hele deres "samliv". Det eneste unntaket var Miles Davis/Bill Evans-klassikeren "Blue In Green" i en nydelig og annerledes versjon.

Konserten blei avslutta med "Sacred Place" - det var nesten slik det opplevdes å være til stede også.

Ralph Towner og Paolo Fresu - en nydelig klangverden.

Foto: Arne Hauge

Ralph Towner - en helt eget univers.

Foto: Arne Hauge

Paolo Fresu - vakker stemme fra Italia.

Foto: Arne Hauge

Strenge unge herrer

For de som fikk med seg debuten til trioen Open String Department for godt og vel et år siden, "Fringe Music", var det ikke noen stor overraskelse at her blei det servert annerledes bluegrassmusikk med solide doser jazz i brygget. I forbindelse med bandets konsert under Jazzfest fikk gruppas multiinstrumentalist og hovedkomponist, banjoist, dobrospiller, mandolinist og steelgitarist - og mye, mye mer - Magnus Soltvedt Wiik, utdelt Geir Digernes minnepris for 2015 i samarbeid med Sparebank 1 SMN, og at den er fortjent fortalte han oss tydelig gjennom det settet jeg fikk med meg.

Sammen med gitarist Espen Jørgensen Bjarnar og bassist Aksel Jensen - alle med bakgrunn fra jazzlinja i Trondheim - ga Soltvedt Wiik oss ei reise i en type improvisasjonsbasert strengelek de nok er helt aleine om. Her er det bluegrass uten vokal, men derimot med bass-soloer og ymse annet som ikke tilhører det tradisjonelle faget og det er herlig å høre unge karer som går sine egne, spennende veier også innafor dette helt spesielle og sjeldne uttrykket innen jazz i alle fall.

En flott fredag under Jazzfest med andre ord og nå må jeg en tur ut for å se om Nidarosdomen står. Ellers kan det bli dyrt for Jan Magne Førde, Henning Sommerro og festivalsjef Ernst Wiggo Sandbakk!

Open String Department - en annerledes og spennende bluegrass/jazz-opplevelse.

Foto: Arne Hauge

Magnus Soltvedt Wiik blir tildelt Geir Digerns´ minnepris i samarbeid med Sparebank 1 SMN.

Foto: Arne Hauge

Gjengitt med tillatelse av Tor Hammerø.

For et Superlag!

trail.jpg

Etter to fantastisk hyggelige dager på Maijazz i Stavanger, står Jazzfest og Trondheim for tur og bedre måte å starte på enn å få tilbringe nesten to timer sammen med Knut Reiersrud, Solveig Slettahjell og In The Country, finnes knapt.

In The Country, Solveig Slettahjell og Knut Reiersrud - det kommer ikke så mye bedre fra bygdene nå til dags.

Foto: Arne Hauge

Etter å ha brukt kvalitetstid sammen med disse storhetene i norsk musikk i mange år, så kommer det ikke som noen bombe at denne konstellasjonen leverer gull. Tvert i mot - alt annet ville vært overraskende. Dessuten har jeg som mange andre hatt gleden av "kvintettens" skive "Trail Of Souls" og var relativt godt forberedt på hva som ville møte det overfylte Dokkhuset - kjernen i trøndernes store Jazzfest.

-Jeg spiller det samme hele tiden jeg, sa Knut Reiersrud i en prat/intervju jeg hadde med han, Morten Qvenild og Solveig Slettahjell etter konserten. Akkurat det samme, men helt forskjellig vil jeg legge til. Det er liksom slik når Reiersrud er til stede så er det han som gjør musikken til sin - eller er det omvendt? Uansett er det en opplevelse hver eneste gang å få være med på reisa Reiersrud inviterer til og som Solveig Slettahjell spontant utbrøt underveis: Æ bli så gæli gla når du spælle Knut! Slik er det for mange av oss skal du vite Solveig - også denne herlige ettermiddagen.

Dette unike samarbeidet, som kanskje i utgangspunktet høres litt merkelig ut, var initiert av den tyske plateselskapsdirektøren Siggi Loch. Denne ideen må være en av hans bedre og bandets unike fusjon av jazz, blues, rock, gospel, salmer, etnisk musikk og gudene vet hva er så flott, så personlig og så inderlig at det bare er å la seg flyte med.

In The Country, med bassist Roger Arntzen, trommeslager Pål Hausken og tangentoperatør, laboratoriebestyrer og motstandsyter Morten Qvenild, er det perfekte fundamentet for disse ekskursjonene. Knut Reiersrud er - ja han er enkelt og greit Knut Reiersrud med sine gitarer, sitt munnspill og sin personlighet både musikalsk og på alle vis. Makaløst! Og så Solveig Slettahjell da - på hjemmebane og på uforfalska trøndersk. Det er altså en tyngde, kraft og ekthet i det hun formidler som gjør henne til en formidler i det ypperste sjiktet - hun både tar og fyller rommet med sin musikalske tilstedeværelse.

Det er tydelig at de fem stortrives sammen - de digger hverandre rett og slett. Det gjorde publikum på Jazzfest også - noe så vederstyggelig det!

Knut Reiersrud er enkelt og greit.....Knut Reiersrud. Egen klasse - egen kategori!

Foto: Arne Hauge

Solveig Slettahjell - snakk om å ta rommet!

Foto: Arne Hauge

Eilertsen på hjemmebane

Bassisten, komponisten og bandlederen Mats Eilertsen er bosatt på Eidsvoll, men er født og oppvokst på Angeltrøa i Trondheim - mer hjemmebane enn Jazzfest kan det nesten ikke bli og derfor var han nok mer enn begeistra da han fikk forespørselen om han ville skrive bestillingsverk til akkurat denne festivalen.

Med sin trio gjennom mange år med den nederlandske pianisten Harmen Fraanje og trommeslager Thomas Strønen som fundament, og den unike vokaltrioen Trio Mediæval - med røtter i middelaldermusikk, norsk folkemusikk og samtidsmusikk - og som nå består av Linn Andrea Fuglseth, Anna Maria Friman Henriksen og Berit Opheim, ga Eilertsen oss en opplevelse som vil bli sittende i lenge.

"Memorabilia", utmerka formidla som alltid når lydmaestro Asle Karstad har ansvaret, er et verk som beveger seg sakte og som gir både de på scena og de i salen rom til å reflektere. Tekstene, både på latin og norsk, egna seg perfekt til musikken Eilertsen hadde skrevet og som trioen skapte. Av og til kunne jeg føle på litt lite framdrift, men den klangverdenen de to trioene bød på var hele tida så hinsides vakker at det blir pirk i den store sammenhengen.

Mats Eilertsen med sin store, tunge, vakre og mørke tone i bassen har tatt et nytt stort steg som komponist og "Memorabilia" kommer til å leve lenge og mange bør få muligheten til å oppleve herligheten og inderligheten.

Mats Eilertsen - Angeltrøas største sønn? Fantastisk bassist og komponist i alle fall!

Foto: Arne Hauge

Mats Eilertsen Trio og Trio Mediæval - hvilket herlig møte.

Foto: Arne Hauge

Trio Mediæval - hvilke stemmer, hvilket uttrykk.

Foto: Arne Hauge

Fantastisk bursdagsfest

Det fyrrige og herlige åttemannsbandet Mambo Compañeros feira like godt sitt 20 års-jubileum med både cd-slipp og samarbeid med selveste TrondheimSolistene. Festen toppa seg med et bursdagsselskap på Jazzfest der stemninga var både høy og god fra første til siste stund - noe annet skulle tatt seg ut.

Bandet, under ledelse av tangentoperatør Morten Huuse og saksofonist og fløytist Kåre Kolve, har vært en gledesspreder fra dag én og du verden som de var det denne kvelden også.

Fronta blant annet av cubanerne Alexander Fernandez og Luison Medína på vokal og congas tok Mambo Compañeros oss gjennom store deler av det de har holdt på gjennom disse 20 åra av salsa, cha cha, merengue og hva de nå heter alle de cubanske rytmene. Hoveddelen av programmet var likevel stoffet fra den helt ferske skiva der de har fått den store drømmen oppfylt, nemlig å få spille med strykere. Og det er ikke hvilke som helst strykere vi snakker om heller: TrondheimSolistene er vel kanskje blant verdensdelens ypperste i sin sjanger og samarbeidet mellom de to gruppene - delt av en nødvendig, men gjennomsiktig plastvegg - var av typen stort og som jeg er sikker på at begge vil huske - også alle de som fylte salen forresten.

Som det blei sagt på Sørlandet før i verden: her er det forbud mot samleie siden det kan føre til dans. De ivrigste i salen denne kvelden, og tar jeg ikke feil så var de cubanere, greide ikke holde seg unna - dans altså - og musikken egner seg så absolutt for de som synes om slike utskeielser. Moro var det lell og det er bare å ønske Mambo Compañeros lykke til med de neste 20. Blir det fyrrigere og heftigere nå så.....

En framifrå måte å avslutte min første dag på Jazzfest 2016 på.

Mambo Compañeros og TrondheimSolistene - et himmelsk møte på jorda.

Foto: Arne Hauge

Om den fyrrige og heftige musikken førte til noe mer enn dans vites ikke....

Foto: Arne Hauge

Vi ønsker herrene lykke til med de neste 20 - med eller uten rulaTor.

Foto: Arne Hauge

Gjengitt med tillatelse fra Tor Hammerø.

Se hele programmet - Jazz Summit 2016

Jazz-Summit-2016-logo.jpg

Slipp av konferanseprogram Jazzfest 2016

Jazzfest gjentar suksessen med eget seminarprogram under festivalen og inviterer til Jazz Summit 2016 onsdag 4.mai til og med lørdag 7.mai på dagtid. Faglig tema for året er entreprenørskap og publikumsrekruttering. Hvordan bygge seg karriere som ung jazzmusiker i 2016? Hvor finner vi vårt publikum?

Nå slippes konferanseprogrammet som består både av lokale, nasjonale og internasjonale navn.

Programmet er åpent for alle og med gratis inngang!

Arrangeres i samarbeid med Utenriksdepartementet, Tempo og MINK.


ONSDAG 4. MAI

Elisabeth Nygård og Rory Simmons: Fra Trondheim, til England og tilbake igjen.

Elisabeth og Rory snakker om låtskriving produksjonsprosesser i deres samarbeid gjennom 5 album med bandene Fringe Magnetic og Eyes of a Blue Dog.

Tid: Onsdag 4. Mai kl. 16.00, Brukbar Blæst


TORSDAG 5. MAI

Trio Mediæval: Workshop Trio Mediæval bestående av bestående av de tre sopranene Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth og Berit Opheim forteller om sitt virke gjennom snart tyve år, og demonstrerer de ulike typene repertoar de arbeider med. Det vil også være åpent for aktive deltakere, både små og større vokalgrupper som ønsker å fremføre et selvvalgt stykke musikk og få innspill fra trioen. Velkommen!

Tid: Torsdag 5.Mai kl. 12.30, Bar Passiar, Dokkhuset

En prat med: Solveig Slettahjell/Knut Reiersrud: Artistene Knut Reiersrud og Solveig Slettahjell gir oss muligheten til å høre mer om samarbeidet Trail of Souls, der de sammen med jazz-trioen In The Country har skapt særegen og stemningsfull musikk. Intervju av Tor Hammerø ( http://torhammero.blogg.no/)

Tid: Torsdag 5. kl. 16.00, Bar Passiar, Dokkhuset


FREDAG 6. MAI

En prat med: Ola Kvernberg – Fra Oscar til Amanda Ola Kvernberg begynte sin jazzkarriere som svoren Oscar Peterson-fan men har siden utdannelsen på jazzlinja på NTNU utviklet en mangfoldig musikalsk karriere hvor han har stått i spissen for åtte plater, vært bidragsyter på over femti, og komponert filmmusikk til sju filmer. Vi tar en prat med Ola for å høre mer om hans arbeid og entreprenørskap som filmkomponist.

Tid: Fredag 6.mai. kl. 12.00, Brukbar Blæst

 

Kenneth Killeen - 12 Points Festival

Kenneth Killeen er Artistic Director i Improvised Music Company (IMC), Irlands ledende promotør av jazz og etnisk musikk - og en interesseorganisasjon for irske jazzmusikere. Han kurerer også IMCs flaggskip, 12 Points. Kenneth Killeen snakker om hvordan de velger ut artister, hva de ser etter og hører etter i søknader, og gir generelle råd for unge musikere fra et "12 points" perspektiv. 12 point er en irsk nomadefestival som er inne i sitt tiende år i år.

Tid: Fredag 6.mai. kl. 13.00, Brukbar Blæst

Cyril Moshkow : Jazz in Russia

Bør russiske jazzmusikere slavisk kopiere amerikanere, eller bruke retten til å søke etter egne uttrykk? Det er temaet i Cyril Moshkows forelesning "Improvisasjon vs Jazz".

Tid: Fredag 6.mai. kl. 14.00, Brukbar Blæst

Mimmi Hammar: Mental trening for musikere Mental trening for musikere er en treningsmetode som kan hjelpe deg, til tross for stress og press å opptre med ro, tilstedeværelse og glede. Mimmi Hammar har spilt trombone i 38 år og skal fortelle sin historie som musiker og veien fram til å bli sertifisert mental trainer gjennom eksempler fra hennes karriere og beskrivelse av Mental Trening som metode og hvordan den har hjulpet henne med å håndtere stress og nerver innenfor opptredener.

Tid: Fredag 6.mai. kl. 15.00, Brukbar Blæst


LØRDAG 7. MAI

Anna Linka (Bohemia Jazz Fest) - How to be a successful fundraiser

Anna Linka utforsker forskjellige strategier for pengeinnsamling i festivalbransjen, og hvordan å holde sponsorene inne i loopen mens programmet legges. Hun er Director of Development and Associate Director for Bohemia Jazz Fest i Tsjekkia, som kjapt har blitt en av de største sommerfestivalene i Europa, med et besøkstall på nesten 100,000 mennesker i 2015.

Tid: Lørdag 7.mai. kl. 11.00, Brukbar Blæst

Ole Mathisen – Livet som jazzmusiker i New York Ole Mathisen (opprinnelig fra Sandefjord) har medvirket på over 100 CD-innspillinger og har livnært seg som jazzmusiker i New York i over 20 år. Ole vil fortelle om hvordan det er å etablere seg som musiker i ett av jazzens store mekka.

Tid: Lørdag 7.mai. kl. 12.00, Brukbar Blæst

Luca Vitali & Fiona Talkington: The sound of the north

Luca Vitali og Fiona Talkington kan sies å være eksperter på norsk jazz og deler her sitt syn som eksterne observatører, og trekker tråder fra George Russels ankomst i Oslo på 1960-tallet frem til i dag, og veien videre. Intervju av Tor Hammerø ( http://torhammero.blogg.no/

Tid: Lørdag 7.mai. kl. 13.00, Brukbar Blæst

Panel: BUT IS THIS JAZZ? Where is jazz today? Do jazz festivals need pop music? How to recruit new generations of jazz audiences?

Panel:  Erling Aksdal (Composer, Musician, Lecturer NTNU) Ingrid Øygard Steinkopf (Student, Jazz NTNU) Fiona Talkington (Journalist BBC) Kenneth Killeen – (IMC/12 Points Festival) Ros Rigby – (President, Europe Jazz Network) Panel moderated by: Christine Stephan (Jazzthetic)

Tid: Lørdag 7.mai. kl. 14.00, Brukbar Blæst

Jan Erik Kongshaug: En gigant bak spakene Jan Erik Kongshaug fra Trondheim er en av Norges mest anerkjente studioprodusenter og har produsert over 4000 plater gjennom karrieren, han har høstet særlig anerkjennelse for sine 700 innspillinger for ECM fra 1970 og fram til i dag. Intervju av Tor Hammerø ( http://torhammero.blogg.no/)

Tid: Lørdag 7.mai. kl. 15.00, Brukbar Blæst

Jazz Summit 2016 - første slipp

Jazz-Summit-1.jpg

  Jazzfest gjentar suksessen med eget seminarprogram under festivalen og inviterer til Jazz Summit 2016 onsdag 4.mai til og med lørdag 7.mai på dagtid.

 Overordnet faglig tema for året er entreprenørskap og publikumsrekruttering.

Hvordan bygge seg karriere som ung jazzmusiker i 2016? Hvor finner vi vårt publikum? Det blir samtaler med både lokale, nasjonale og internasjonale navn.

 Programmet er åpent for alle og med gratis inngang. Her er de fire første navnene!

 

Artist talk :Solveig Slettahjell/Knut Reiersrud:

Knut Reiersrud er en prisbelønt norsk blues-gitarist og komponist bosatt i Oslo. Knut er kjent fra en rekke samarbeid i ulike musikk-sjangere, og bidrag til overtre hundre innspillinger verden over.

Solveig Slettahjell er en norsk jazzvokalist, oppvokst i Trøndelag og bosatt i Oslo med mange albumutgivelser bak seg. Albumet ”Silver” med  kvintetten Slow Motion Orchestra  fra 2004 ga henne spellemannspris i klassen jazz.

Sammen har de innledet et spennende samarbeid med pianotrioen In The Country, som startet med en konsert i Berlinfilharmonien våren 2014 hvor flere andre norske jazzmusikere også var med. Livealbumet derfra, «Norwegian Wood», ble Spellemanns-nominert.

Samarbeidet ga mersmak og Reiersrud, Slettahjell og In The Country ønsket å videreføre prosjektet i studio. På albumet som fikk tittelen ”Trail of Souls” har de dykket ned i den afroamerikanske blues/soul/gospel-tradisjonen og laget egne versjoner med en unik og tydelig signatur.

Her får vi muligheten til å høre mer om samarbeidet, rett etter konserten er ferdig.

Ledes av Tor Hammerø.

 

Ole Mathisen – Livet som jazzmusiker i New York

Ole Mathisen (opprinnelig fra Sandefjord) har medvirket på over 100 CD-innspillinger og har

livnært seg som jazzmusiker i New York i over 20 år. Ole vil fortelle om hvordan det er å etablere seg som musiker i ett av jazzens store mekka.

Ole Mathisen har mottatt flere komposisjons stipend, blant annet Chamber Music America’s New Jazz Works grant, som resulterte i Mirage, et kammer-jazz stykke basert på illusoriske rytmiske sjikter. Mirage hadde premiere på Miller Theatre i New York City. Konserten ble spilt in live av NPR og ble presentert på radio programmet JazzSet with Dee Dee Bridgewater.

 

Anna Linka (Bohemia Jazz Fest) - How to be a successful fundraiser

Fundraising is one of the most rewarding and challenging careers you can enter.  You will have a 24/7-work schedule but you decide how much you like to do and there are endless ideas of how to do it.  This session will explore a few fundraising strategies and how to maintain a steady flow of communication with funders to keep them in the loop on the status of your program, above and beyond.

Anna E. Linka is an international professional with expertise in working with non-profit and government organizations. She is the Director of Development and Associate Director for Bohemia Jazz Fest in Czech Republic, which has quickly become one of the largest summer music festivals in Europe, attracting nearly 100,000 people in 2015.

The festival was started in 2005 by acclaimed jazz guitarist Rudy Linka, who wanted to present and promote world-class jazz in the Czech Republic. The festival stretches over 2 weeks in mid July and travels through 7 cities, all the concerts are open-air and with free entry, featuring headline performers playing in spectacular medieval settings. The festival is supported both by the government, independent grants and foundations both domestic and European.

 

I samarbeid med Utenriksdepartementet, Tempo og MINK.

Zap Mama til Trondheim 17. mars

I forbindelse med ferdigstillelse av Jazzfests program 2016 inviterer vi til Jazzfest Exclusive-konsert med ingen ringere enn Zap Mama.
Den kongolesisk/belgiske artisten besøkte oss i 2011, hvor hun med et topptrimmet band presenterte et meget heftig show.
I år feirer Marie Daulne (som hun egentlig heter) 25 år som artist. Hennes uttrykk er en herlig blanding av afro-amerikansk og europeisk musikk, med innslag av R´n´B, hip hop og world music. Hun har samarbeidet med Erykah Badu, Sly & Robbie, David Gilmore, Questlove, Sergio Mendes m.fl.
Zap Mama kommer til Dokkhuset med en håndplukket besetning som framfører polyfoniske vokalarrangementer i en herlig europeisk-afrikansk sjangercocktail. Det er stor stas at vår tidligere jazzlinjestudent Nina Kristine Linge skal medvirke i denne utgaven av Zap Mamas band.
Dokkhuset, torsdag 17. mars kl. 20.00.

NB: Begrenset antall sitteplasser.


JAZZFEST PÅ BRUKBAR/BLÆST

Dobbelkonsert med Elifantree og Eyes Of A Blue Dog:

Elifantree (FIN/SE) - kl 21.00
Helsinki-baserte Elifantree leverer en eksperimentell musikalsk trip i grenselandet mellom pop og improvisert musikk. Vi hører skarpsindig tekstmateriale med en ambiente elektroakustiske teksturer som leverer en sound som er mye fetere enn besetningen skulle tilsi.
Elifantree har turnert Europa rundt de siste syv årene, og har opparbeidet et rykte som et energisk band som hele tiden overrasker. De har spilt inn tre plater og kommer til Trondheim for første gang under Jazzfest 2016. Konserten presenteres i samarbeid med Finsk-norsk kulturinstitutt.
"Elifantree should be a global cult phenomenon." - Ilari Tapio
"This album is a triumph for the whole trio." -Ralf Sandell
"Elifantree's pop is both clever and infectious." – Pentti Ronkkainen
Line-up:
Anni Elif Egecioglu – vocals, synthesizer, piano
Pauli Lyytinen – tenor saxophone, effects, synthesizer, sampler
Olavi Louhivuori – drums, percussions
Joonas Saikkonen – sound
Eyes of a Blue Dog (NO/UK) - kl 22.00
Etter 14 år i England har Trondheims egen fenomenale vokalist Elisabeth Nygård-Pearson tatt med seg familien og flyttet tilbake til hjembyen. I London har hun siden 2012 holdt sitt band Eyes Of A Blue Dog gående, og gitt ut to flotte album, som kritikerne jubler over.
Det sies at bandet har en "ambient dreamtronica sound". Jazzfest er utrolig glad for å få presentere dette bandet for første gang i Trondheim, et band som inkluderer medlemmer som turnerer verden rundt med bl. a. Jamie Cullum, Katie Melua og Brian Eno.
Velkommen til en dobbelkonsert med noe av det mest spennende som skjer i moderne Europeisk ambient elektronicajazz i 2016.
Line-up:
Elisabeth Nygaard-Pearson - vokal
Rory Simmons - trompet, gitar, electronics
Terje Evensen - trommer, electronics

Tim Harris - bass

Brukbar/Blæst, onsdag 4. mai kl. 21.00.

Ivan Ave

Vinteren 2016 reiser Ivan Ave (Mutual Intentions) på europaturné for å feire albumet "Helping Hands". Plata er Ivan Aves solodebut-LP, og er produsert av Los Angeles-baserte Mndsgn (Stones Throw). Den gis ut av Berlin-labelet Jakarta Records 12. februar. Du kan forvente deg svevende beats og ektefølte låter fra norsk hiphops mest spennende artist.
Ivan Aves særegne tonalitet og jazz-inspirerte sound, kombinert med en enestående teft for tekst, flow, produksjoner og hiphop-historiske referanser, skiller han fra mylderet av norsk raps ofte mer pubertale uttrykk. Samarbeidet med den Los Angeles-baserte produsenten Mndsgn har gitt et musikalsk utrykk som anbefales like mye til tilhengere av hiphopens såkalte «gullalder», så vel som fans av dagens progressive hiphop.

Etter Ivan Aves debut-EP "Low Jams" har 27-åringen fra Vinje blitt hyllet som Norges beste engelskspråklige rapper. EP’en ble i 2014 kåret til årets 11. beste utgivelse, som eneste EP på listen. Han har i tillegg høstet ros i inn- og utland og har allerede før albumslipp spilt festivaler som Øya (2014) og Slottsfjell (2015), samt større og mindre klubber i Oslo, Berlin, New York og Paris.

Brukbar/Blæst, fredag 6. mai, kl 21.00

 


 Doffs Poi

 

2016 er året hvor superteamet i Doffs Poi endelig gir ut sitt debutalbum. Etter EP release i 2012 og mange live-konserter rundt om i Norden har trioen gått i kreativt eksil og brygget frem en ny eliksir i form av nye eksplosive og interaktive låter. Dette er musikk som kompromissløst smeller til rett i fleisen, uansett om du liker det eller ikke. Det er glad-aggressivt og fengende uten sans for grenser. Sylskarpe synther skjærer gjennom metalliske trommer og ulende vokaler på toppspeed. Gjengen i Doffs Poi er sjanger-hypokondere og tar ikke hensyn til begrensinger i boksformat. Man hører gjerne både deformerte funk grooves, jazzpop og eventyrlig star-wars vokal i en og samme låt.
Fallhøyden er stor og selvironien på topp, men Doffs Poi er ikke redde for verken høye stup eller store sjøer. La deg heller forlokke og bli revet med i tidenes strømvirvel i en doffsk verden!
Platen har release 30.sept 2016 på Vilje Plateselskap. Singelslipp under Jazzfest!
Line-up:
Doffs Poi består av:
Mia Marlen Berg - vokal
Oscar Grönberg - synth
Tomas Järmyr - trommer

Brukbar/Blæst, lørdag 7. mai, kl 21:00


Ola Kvernberg «Steamdome»

Vårens villeste togreise!
Noen togreiser er råere enn andre. "Steamdome" er en av dem. Tittelen komponist Ola Kvernberg har valgt å gi sitt nyeste prosjekt er ikke tilfeldig. Steamdome er rendyrket perkussiv musikk. Progressiv og brutalt fremadstormende som et løpsk tog. Livsbejaende, surrealistisk og svulmende som Sergio Leones spaghettiwesterns.
Med en særegen miks av klassisk og rytmisk musikk ble utgivelsen av suiten The Mechanical Fair omtalt som "et mesterverk" og "den beste filmen du ikke får se i år" da den ble utgitt i 2014. Steamdome skifter spor og raser inn i et landskap hvor rytmemønstre, puls og groove dominerer. Sjangeren "fenalårswestern" ble brukt for å beskrive den orkestrale forløperen. Beskrivelsen passer muligens enda bedre nå. Med tre av landets mest nyskapende trommiser ombord, byttes buer, strenger og harpiks ut med stikker, metall og og et vell av trommer. Steamdome damper av visuell energi. Musikken snor seg mellom steile klipper, enorme panorama, krappe svinger, stup og nattlandskap hvor det eneste holdepunktet du har, er den suggerende rytmen fra et tog som aldri stanser.
Ola Kvernberg har håndplukket et hardtslående maskineri av musikere til Steamdome. Lokomotivet drives framover av trommisene Erik Nylander (Mechanical Fair, Liarbird), Børge Fjordheim (Morten Abel, Sivert Høyem, Monica Heldal) og Hans Hulbækmo (Broen, Atomic, Moskus) sammen med bassist Nicolai Hængsle Eilertsen (BigBang, Elephant9, Band of Gold). Foruten Ola Kvernberg selv på fele, bratsj m.m. sørger gitaristen og altmuligmannen Øyvind Blomstrøm (El Cuero, Odd Nordstoga, Stein Torleif Bjella), den nytenkende organisten Daniel Buner Formo (Trondheim Jazzorkester, Kobert, Formo Tre & Metall), lydmann Tor Breivik og lysdesigner Ingrid Skanke Høsøien for at alt går på skinner.
Steamdome er et samarbeidsprosjekt mellom Trondheim Jazzfestival og Moldejazz. Av lignende prosjekter kan Maria Kannegaards "Før eller siden er det nå", Kenneth Kapstads "Grand General" og Ola Kvernbergs "Liarbird" nevnes. Steamdome skal også fremføres på Moldejazz, hvor Ola er årets Artist in Residence.
Ola Kvernberg er en av Norges mest profilerte jazzmusikere og høster anerkjennelse langt utover landets grenser som musiker, bandleder og komponist. "Det er pt ingen jazzfiolinist i verden som matcher Ola Kvernbergs skaperkraft som komponist, arrangør og utøver", skrev Dagbladets Terje Mosnes i anmeldelsen av "Northern Tapes" i 2013. Etter debuten i 2000 har Ola stått i spissen for åtte plater, vært bidragsyter på over femti, og komponert filmmusikk til sju filmer. Han mottok Spellemannprisen for "Liarbird" i 2012, Amandaprisen og Kanonprisen for filmmusikken til "Jag Etter Vind" i 2013, og ble i 2014 nominert til nok en Spellemannpris (The Mechanical Fair), Kanonprisen og internasjonale Grand Scores for beste filmmusikk (Two Raging Grannies). Han er også kjent for samarbeid med bl.a. Trondheim Jazzorkester, Stian Carstensen, Mathias Eick, Joshua Redman, Grand General, Jimmy Rosenberg, Kristoffer Lo, Motorpsycho, Pat Metheny, Hot Club de Norvége, Thomas Dybdahl og Odd Nordstoga.
Line-up:
Ola Kvernberg - violin
Erik Nylander - trommer
Børge Fjordheim - trommer
Erland Dahlen - trommer
Daniel Buner Formo - orgel
Øyvind Blomstrøm - gitarer
Tor Breivik – lyd

Ingrid Høsøien - lysdesign

Brukbar/Blæst, søndag 8. mai, kl 21.00

Andre artistslipp 2016!

Her kommer mer info om Trondheim Jazzfestival 2016. 

Årets festival blir en lekkert dandert meny som har fokus på både JAZZen og FESTen, i tråd med hva Jazzfest skal være. Vi har enormt mye å se fram til.


Take 6

Vokalkunst i verdensklasse.

Take 6 er en amerikansk vokalsekstett med en utrolig karriere bak seg. De har holdt på siden 1980, har vunnet 10 Grammyer og en rekke andre utmerkelser siden oppstarten på Oakwood College i Alabama. De har samarbeidet med de aller største, blant dem Ray Charles, Gordon Goodwin, Don Henley, Whitney Houston, Al Jarreau, Quincy Jones, k.d. lang, Queen Latifah, Brian McKnight, Luis Miguel, Marcus Miller og Stevie Wonder.

Take 6 kommer med sin 17. utgivelse i mars 2016, og ankommer Trondheim i toppform for å presentere sine utrolige fine tolkninger av R`n`B, jazz og gospel-inspirert musikk.

Clarion Hotel & Congress Onsdag 4. mai kl. 21.00. Billettpriser: 490/390

Kun unummererte sitteplasser.


 

Mats Eilertsen «Memorabilia» Mats Eilertsen Trio og Trio Mediæval i spennende samarbeid.

Mats Eilertsen er en svært aktiv musiker og komponist og har etter studietiden på Jazzlinja reist og spilt verden rundt med et stort antall artister som Tord Gustavsen, Bobo Stenson, Håkon Kornstad, Trondheim Jazzorkester, Solveig Slettahjell og The Source. Denne "musikernes musiker" er gitt frie tøyler til Jazzfest 2016. Hans "Memorabilia" defineres som "begivenheter, gjenstander og hendelser som er minneverdige", hva vi samler opp og hva sitter vi egentlig igjen med av betydningsfulle minner, gjenstander, hendelser og guder i løpet av et liv. Musikken skal framføres av to trioer, Mats Eilertsen Trio og Trio Mediæval (den anerkjente vokaltrio bestående av de tre sopranene Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth og Berit Opheim). Dette blir en sanselig opplevelse på høyeste feinsmeckernivå, når to norske trioer med internasjonal suksess i vidt forskjellige uttrykk møtes i et sjeldent crossoverformat.

Dokkhuset Scene Torsdag 5. mai kl. 19.00 Billetter: 290/150 Begrenset antall sitteplasser. Støttet av Det Norske Komponistfond.


Mambo Companeros & TrondheimSolistene

Mambo Compañeros fyller 20 år i år. 

Dette engasjerende bandet har spredt glade og genuine salsarytmer til det norske folk i en mannsalder, og Jazzfest vil mer enn gjerne bli med på feiringen. I forbindelse med jubiléet har de vært i studio og spilt inn ny plate. Som samarbeidspartner på innspillingen og konserten har de valgt ingen ringere en et av landets mest kritikerroste kammerensembler, TrondheimSolistene. CD-en vil inneholde de mest kjente latinlåtene fra 1940- og 50 tallet. Vi snakker om giganthits fra artister som Dean Martin, Perry Como, Caterina Valente, Nat King Cole for å nevne noen. Og låter som Cuando Cuando, Arrivedeci Roma, La Paloma og Mambo Italiano i nye og moderne arrangement. Dette blir en innertier av en konsert. Er det rart alle gleder seg!

Clarion Hotel & Congress Torsdag 5. mai kl. 21.00 Billettpriser: 290/150 Kun unummererte sitteplasser.


Hans Bollandsås m/ Andreas Hellkvist & Vetle Larsen

Blues og roots som lukter svidd.

Jazzfest presenterer med stolthet en svensk-norsk verdenspremiere som garantert vil lukte svidd. Hans Bollandsås gjester Jazzfest sammen med to av Nordens nye kometer innen jazz og rootsmusikk. Konserten blir en ren fest og kvelden by på groovy soul, blues og gospel. Repertoaret er hentet både fra Hans og Andreas sine orginalbibliotek, men kanskje dukker det også opp noen kjente og kjære svisker. Bli med på første offentlige konsert med denne kanontrioen.

Kjelleren, Royal Garden Hotel Lørdag 7. mai kl. 22.00 Billettpriser: 250/150

I samarbeid med Trondheim Bluesklubb.


 

Ola Kvernberg «Steamdome»

Vårens villeste togreise.

Noen togreiser er råere enn andre. Steamdome er en av dem. Tittelen som komponist Ola Kvernberg har valgt å gi sitt nyeste prosjekt er ikke tilfeldig. Steamdome er rendyrket perkussiv musikk. Progressiv og brutalt fremadstormende som et løpsk tog. Livsbejaende, surrealistisk og svulmende som Sergio Leones spaghettiwesterns.

Steamdome vil dampe av visuell energi. Musikken vil sno seg mellom steile klipper, enorme panorama, krappe svinger, stup og nattlandskap hvor det eneste holdepunktet du har, er den suggerende rytmen fra et tog som aldri stanser. Dette kan betraktes som en oppfølging av Kvernbergs enorme suksess “Liarbird”. Ola er klar for helt nye utfordringe, og Trondheims egen stjernefiolonist vil levere et nytt eventyr.

Brukbar Blæst Søndag 8. mai kl. 21.00 Billettpriser: 290/150 Kun ståplasser

I samarbeid med Moldejazz.


Marius Neset Quintet m/ Svante Henryson

Europas mest suksessfulle saxofonist inntar byen.

Marius Neset er en norsk jazzsaxofonist, født i Bergen og bosatt i København. Han er mest kjent fra bandene JazzKamikaze og Trondheim Jazzorkester.

Han har mottatt flere priser, blant dem Statoils Sildajazzpris i 2011 og det prestisjefylte JazZtipendiatet til Moldejazz og Midtnorsk Jazzsenter. Marius er pr i dag en av de mest suksessfulle unge europeiske jazzmusikere, og ble i 2014 nominert til Nordisk Råds Musikkpris 2014. Han ble hedret med Spellemannprisen samme år.

Svenske Svante Henryson er komponist og cellist, som også  spiller kontrabass og elbass. Han har vært ansatt i Oslofilharmonien, og  er i dag aktiv innen både jazz, klassisk musikk og hardrock. Hans karriere omfatter bl a samarbeid med Yngvie Malmsteen, Anne Sofie von Otter og Elvis Costello. Svante ble i 2015 tildelt Nordisk Råds Musikkpris, og miksen av hans sterke integritet og Marius Nesets fenomenale Quintet blir et musikalsk høydepunkt i 2016.

Dokkhuset Scene Lørdag 7. mai kl. 22.00 Billettpris: 290/150

Begrenset antall sitteplasser.


Asmund Bjørken

70 år på scenen.

En ekte spellemann feirer 70 år som artist. Det er utrolig. Asmund er landets eldste aktive jazzmusiker. Han har spredt glede i flere mannsaldre, og nekter å gi seg. Asmund mottok Trondheim Jazzfestivals første Ærespris i 2004. 12 år etter skal vi hedre ham med en real festkonsert. Konserten vil vise hele Asmunds musikalske bredde.

Bli med på feiringa, sammen med gjester fra fjern og nær.

Dokkhuset Scene Søndag 8. mai kl. 14.00 Billettpris: 250/190

Begrenset antall sitteplasser.


 

Bernhoft & The Fashion Bruises

Sangeren, multi instrumentalisten og komponisten Bernhoft startet sin solokarriere i 2008 med albumet «Ceramik City Chronicles». Årene fremover turnerte han landet rundt, og opparbeidet seg et imponerende liverykte og bygde samtidig et trofast publikum.

Bernhoft kan se tilbake på Edvard-prisen, Spellemannspriser og Grammy-nominasjoner, og sammen med sitt «The Fashion Bruises» skal Bernhoft gjeste flere av Skandinavias beste & fineste festivaler. Når han igjen gjester Jazzfest forventes fullt hus på Clarion Brattøra, som sist. Med andre ord: ikke nøl med å sikre deg billett til vår nasjonale stolthet. Sist ble det utsolgt.

Clarion Hotel & Congress Lørdag 7. mai kl. 20.00 Billettpriser: 490/390 18-års grense. Kun ståplasser. Dørene åpnes kl. 18.30.

I samarbeid med OBOS!


Vi har allerede annonsert:

Møster vs Tysland m/ NTNU Jazzensemble Knut Lauritzen Bigband m/ “special guest” Dee Dee Bridgewater TSO og Frode Fjellheim "The Orchestral Joik Project feat. Mari Boine” Trondheim Jazzorkester m/ Sissel Vera Pettersen og John Hollenbeck Trail Of Souls m/ Solveig Slettahjell, Knut Reiersrud og In The Country Paolo Fresu – Ralph Towner Duo Elifantree Eyes Of A Blue Dog Jan Magne Førde “Mezzing”


Kjøp billetter til konsertene ved å klikke på denne linken

Se www.jazzfest.no for mer informasjon

Videresend gjerne denne eposten og oppfordre alle venner til å klikke på denne linken eller gå inn på jazzfest.no for påmelding av Jazzfests nyhetsbrev. Da kommer eksklusive konsertnyheter på epost før de annonseres offentlig.

Første artistslipp for Jazzfest 2016!

Med dette lanseres første artistslipp for årets Jazzfest. Selve festivalperioden blir fra 3.- 8. mai, pluss et solid punktum torsdag 12. mai.

Sett av perioden, det kommer mange godbiter etterhvert.

 


 Knut Lauritzen Bigband, “special guest” Dee Dee Bridgewater (NO/US)

Trondheim Jazzfestival er uhyre stolt av å presentere et møte med en av jazzens aller største navn i samspill med byens beste storband, Knut Lauritzen Bigband.

Dee Dee Bridgewater er allerede en levende legende, med 3 Grammy-priser i lomma, samt en rekke andre utmerkelser. Knut Lauritzen Big Band er Trondheims eneste profesjonelle storband. Repertoaret denne kvelden i Olavshallen blir variert, og spenner fra New Orleans-funk til vakre ballader og hardswingende storbandjazz.

Jazzfest 2016 får en virkelig pangstart!

Olavshallen Tirsdag 3. mai kl. 20.00.


 

Trondheim Jazzorkester med Sissel Vera Pettersen og John Hollenbeck (NO/US)

Vokalist og saxofonist Sissel Vera Pettersen har invitert den flere ganger Grammynominerte amerikanske trommeslager og komponist John Hollenbeck til å samarbeide om et nytt verk for Trondheim Jazzorkester.

Siden de to delte scene første gang på Copenhagen Jazzfestival i 2010, har de ønsket å videreføre det sterke musikalske slektskapet de oppdaget dengang. Verket blir skrevet til et håndplukket drømmelag av fantastiske musikere, som alle vil farve og forme det med sin personlige lyd.

Det er duket for nok en suksess med landets spennende jazzensemble.

Dokkhuset Scene Onsdag 4. mai kl. 19.00

I samarbeid med Midtnorsk Jazzsenter. Støttet av Det Norske Komponistfond.


Elifantree (FI/SE) / Eyes Of A Blue Dog (NO/GB) - Dobbeltkonsert!

Helsinki-baserte Elifantree leverer en eksperimentell musikalsk trip i grenselandet mellom pop og improvisert musikk. Vi hører skarpsindig tekstmateriale med ambiente elektroakustiske teksturer fra et band som leverer en sound mye fetere enn besetningen skulle tilsi.

Elifantree har turnert Europa rundt de siste syv årene, og har opparbeidet et rykte som et energisk band som hele tiden overrasker. De har spilt inn tre plater og kommer til Trondheim for første gang under Jazzfest 2016. I samarbeid med Finsk-Norsk Kulturinstitutt.

Etter 14 år i England har Trondheims egen fenomenale vokalist Elisabeth Nygård-Pearson tatt med seg familien og flyttet tilbake til hjembyen. I London har hun siden 2012 holdt sitt band Eyes Of A Blue Dog gående, og gitt ut to flotte album, som kritikerne jubler over.

Det sies at bandet har en "ambient dreamtronica sound". Jazzfest er utrolig glad for å få presentere dette bandet for første gang i Trondheim, et band som inkluderer medlemmer som turnerer verden rundt med bl. a. Jamie Cullum, Katie Melua og Brian Eno.

Brukbar Blæst Onsdag 4. mai kl. 21.00 Dobbelkonsert.


 

Trail of Souls (NO)

Solveig Slettahjell, Knut Reiersrud og pianotrioen In The Country har innledet et spennende samarbeid.

Det startet med en konsert i Berlinfilharmonien våren 2014 hvor flere andre norske jazzmusikere også var med. Livealbumet derfra, «Norwegian Wood», ble Spellemanns-nominert i år.

Samarbeidet ga mersmak og Reiersrud, Slettahjell og In The Country ønsket å videreføre prosjektet i studio.

Dokkhuset Scene Torsdag 5. mai kl. 14.00.


Paolo Fresu & Ralph Towner (IT/GB)

Duetter for gitar og trompet er ikke daglig kost i Trondheim, og enda mindre hverdagspreg blir det når det serveres av to mestere: amerikanske Ralph Towner (akustisk gitar, barytongitar og 12-strenger) og italienske Paolo Fresu (trompet, flygelhorn).

Towner er for oss mest kjent som medlem av Oregon, og for samarbeidet med Jan Garbarek. Italienske Paolo Fresu er en sann Norgesvenn, som har turnert sammen med vår egen John Pål Inderberg ved flere anledninger.

Dokkhuset Fredag 6. mai kl. 19.00.


Jan Magne Førde “Mezzing” (NO/GB)

Jan Magne Førde, for første gang med eget band.

Jan Magne Førde har i over 35 år vært jazzmusiker og komponist med base i Trondheim. Han er mest kjent som trompetist i The Brazz Brothers, et ensemble som har turnert og spilt over 3500 konserter i 34 land.

På konserten i Nidarosdomen vil Førde fremføre skreddersydd musikk som er laget med henblikk på akustikken i Nidarosdomen. Henning Sommero, Steinmeyerorgelet og Ila Brassband vil utfordre hverandre i heftig samspill, sammen med resten av ensemblet.

Nidarosdomen Fredag 6. mai kl. 21.00 Støttet av Det Norske Komponistfond.


Trondheim Symfoniorkester og Frode Fjellheim: The Orchestral Joik Project featuring Mari Boine (NO/se-NO) Dirigent: Anders Eljas

To av våre mest internasjonalt profilerte verdensmusikere slår seg sammen med Trondheim Symfoniorkester. Mari Boine og Frode Fjellheim er godt kjent for vårt publikum, og de vil presentere samisk musikkultur i arrangement med bred symfonisk støtte.

Prosjektet er et møte mellom den eldste levende musikksjangeren i Europa - joik, et symfoniorkester og et flunkende nytt band og vokalensemble.

Olavshallen Torsdag 12. mai kl. 19.30 I samarbeid med Trondheim Symfoniorkester.

Magnus Soltvedt Wiik mottar Geir Digernes Minnepris 2015

magnus-wiik.jpg

Magnus Soltvedt Wiik er mottaker av Geir Digernes Minnepris 2015. Mottakeren ble skikkelig overrumplet under en enkel seremoni via Skype. Det planlegges en markering ved prisvinnerens første besøk i hjembyen. Det nye er at prisen medfører et oppdrag under neste års Jazzfest. Julejazz har i samarbeid med Sparebank 1 SMN delt ut Minneprisen årlig siden 2006.  

Om prisen:

Prisen er på kr. 25 000,- gjøres mulig av Sparebank 1 SMN, og deles ut til minne om bassisten Geir Digernes, som gikk bort i 1997.

Geir var student ved Jazzlinja NTNU, og spilte bl a med Åge Aleksandersen, Sirkelsaga og Jack Secret. I tillegg til å holde et høyt nivå på hovedinstrumentene el-bass og kontrabass, var han aktiv som komponist og sanger.

Mottageren av Geir Digernes Minnepris skal ha røtter i det trønderske musikklivet, være i startfasen av karrieren, og må ha markert seg sterkt som utøver.

 

Komitéens begrunnelse:

Magnus Soltvedt Wiik, (født 1985) kommer fra Angelltrøa i Trondheim og er en aktiv og allsidig musiker, for tiden bosatt i Oslo. Han er en multiinstrumentalist av sjeldent kaliber. Gitaren er hans hovedinstrument, men han behersker alt fra mandolin til dobro, banjo, fele, irsk fløyte, concertina og pedal-steel.

Han har gjort seg bemerket som både tekstforfatter og låtskriver i band som Julie & The New Favorites, Open String Department og Magnus Wiiks Humdinger.

I tillegg driver han plateselskapet Just For The Records som har gitt ut en rekke album de siste par årene. 

Magnus er en målrettet, kreativ og kvalitetsbevisst musiker med mange jern i ilden, og som gjennom å blande ulike stilretninger som jazz, bluegrass og impro har funnet frem til sin helt egne og unike stemme i den norske jazzfloraen.

Magnus har sin utdannelse fra NTNU Jazzlinja, Rytmisk Musikkonservatorium i København og mastergrad i improvisert musikk/jazz fra Norges Musikkhøgskole.

 

Tidligere mottakere: Andreas Hamre, Heidi Skjerve, Truls Rønning, Kirsti Huke, Tollef Østvang, Anja Eline Skybakmoen, Dan Peter Sundland, Tore Sandbakken og Mette Henriette Martedatter Rølvåg..

 

Kort intervju med mottakeren:

 

Hvordan føltes det i øyeblikket da du fikk nyheten?

 

- Jeg ble veldig glad for å motta prisen, og det er skikkelig stas å få en slik anerkjennelse fra Trondheim. Musikkmiljøet i Trondheim har betydd og betyr mye for meg, og det å motta en slik bekreftelse er veldig inspirerende. Det varmer å høre at folk i hjembyen følger med på det jeg driver med. 

Hva skal du bruke pengene til?

- Jeg håper å få til en USA-tur i løpet av 2016, og jeg tror penga skal få stå på konto til da! Skjønt, vi får se...

Hvordan skal jula feires?

- Jeg reiser til Canada i morgen, så det er jeg jaggu ikke sikker på. Hvordan feirer de jul der? Det blir vel uten pinnekjøtt og akevitt, men forhåpentligvis med ski på beina. Litt kjedelig å gå glipp av Julejazz i år, men sånn må det bli når man ordner seg dame fra andre sida av kloden!

Julejazzen slo alle rekorder!

julejazz1.jpg

(foto: Kim Nygård)  

110 medvirkende musikere, 34 konserter og 1300 utsolgte billetter.

Den tolvte runden av julejazzen ble den største hittil.

- Dette er et arrangement vi har bygd opp over 11 år, sier Ernst Wiggo Sandbakk i Trondheim Jazzfestival, som var stolt arrangør mandag kveld.

Siden starten har arrangementet vokst til å bli et av de største innendørs kulturmønstringene i Trondheim, og en av de største innendørs jazzmønstringene i Norge. Kanskje i hele Europa, tror Sandbakk.

- Jeg har lett grundig etter en større jazzmønstring, men har ikke lyktes med å finne det, sier han.

Allerede under oppvarmingen til den tradisjonsrike julejazzen var det bra med folk og god stemning på Scandic Nidelven.

Stort mangfold

Det sørget ikke minst den unge trioen «I like to sleep» for. Bandet, som består av Nicholas Leirtrø, Amund Storløkken og Øyvind Leithe, satte tonen for kvelden med energisk kraftjazz for baritonegitar, vibrafon og trommer.

Jazzmazzørene sto for den offisielle åpningen en liten time etter, med solid New Orleans-basert tradisjonsjazz med blant annet banjo, klarinett og gitar. Låter som «Baby won't you please come home» og «Copenhagen» satte et fint anslag for en kveld der man fikk oppleve det store mangfoldet som preger byens jazzmiljø.

Og da Jazz fra skogom med Heidi Skjerve, John Pål Inderberg, Vigleik Storaas og Bjørn Marius Hegge fremførte sine jazzifiserte folketoner, var det allerede godt fullt i Trondhjemssalen innerst, nederst i hotellet.

Med fire ulike scener - eller fem hvis man teller med lobbyen der den første konserten fant sted - og parallelle konserter over sju timer, var det umulig å få med seg alt som foregikk. I stedet kunne publikum gå rundt og oppleve den musikken de helst ville høre.

Student imponerte

Vi var ikke alene om å ville få med oss Knut Lauritzen Bigband, også den konserten tidlig på kvelden. Storbandet har med seg mange av byens mest renommerte jazzmusikere, som Bjørn Alterhaug, Håkon Mjåset Johansen og allerede nevnte Storaas, men også jazzstudenten Rohey Talaah som imponerte publikum stort.

Det var mye vi ikke rakk å få med oss.

Vi rakk så vidt innom Anne Lise Heide Band, med Tor Einar «Dr.» Bekken, Håvard Kvarving og Trond Kopperud, men dessverre ikke konserten med Tore Brunborg, Nils-Olav Johansen med flere, eller Bromstadekra Jazzlag, eller til Mambo Companeros med gjester, som som sedvanlig hadde æren av å avslutte jazzfesten.

To musikalske ytterpunkter møtes når jazzsaksofonist Kjetil Møster skal omarrangere Terje Tyslands låter under under Trondheim Jazzfestival i mai.

Vi skulle gjerne også ha sett konserten med den New York-baserte Namsos-gitaristen Jostein Gulbrandsen i samspill med Espen Aalberg, Hogne Kleiberg og Celio Barrios en halvtime etter midnatt. Og flere av solokonsertene på Intimscenen.

Kanskje blir det en ny mulighet til neste år.

(Sakset fra Adressa 28.des 2015, skrevet av Kai Kristiansen)

 

 

Ingvild Lines har laget Jazzfests hovedmotiv 2016

Ingvild-og-EW-foran-vinnermotivene-kopi.jpg

Student Ingvild Lines fra Norsk Fotofagskole er stolt vinner av konkurransen om Jazzfests festivalmotiv 2016. Her poserer hun foran motivene sammen med Jazzfests daglige leder Ernst Wiggo Sandbakk. En fin pengepremie på kr 5 000,- ble også overrakt.

Ingvild Lines vant den interne konkurransen blant studentene på Norsk Fotofagskole, om vårt festivalmotiv 2016. Daglig leder Ernst Wiggo Sandbakk er strålende fornøyd. Motivet har jazzens trøkk, tempo, spenst og rytme. Motivet kommer mot deg som en god musikk, og det gjør ingenting at motivet gjør bruk av jazzens «hovedinstrument» saxofonen.

Ingvild Lines er ei spennende dame. Hun kommer fra gård på Linesøya, og sier dette om seg selv: Jeg er en sta, energisk og hardtarbeidende frøken med ambisjonene oppe i skyene, men med beina godt plantet på jorda. Jeg flyttet fra Trondheim etter videregående og har studert/jobbet i Oslo & Stavanger, og før jeg fylte 30 innså jeg at det var på tide å begynne å realisere drømmer. Jeg sa opp en godt betalt jobb, solgte leiligheten og flakket rundt som dykkeinstruktør på 4 kontinent. Da jeg kom hjem til Norge forkastet jeg gamle planer som innebar å tjene masse penger; og gikk for 2 år på Norsk Fotofagskole for å sette neste drøm ut i verden; å leve av å fotografere. Ikke vært et sekund i tvil om at dette er noe jeg trives med og skal fortsette med. Hvor vet jeg ikke! Jeg spisser meg nå i reklame-sjangeren og har tenkt å mestre så mange forskjellige typer oppdrag som mulig.

Jazzfest gleder seg til å utforme neste års profil med Ingvilds flotte fotokunst som utgangspunkt.

Jazzjubel i Trondheim

kr.jpg

Stor økning i støtte fra Norsk kulturråd

Etter mange års hardt arbeid med festivalprogrammering på toppnivå, organisasjonsbygging og hektisk søknadsvirksomhet, har Trondheim Jazzfestival fått en bevilgning på 900 000 kroner fra Norsk Kulturråd for 2016. Dette er 150 000 kroner mer enn i 2015.

- En solid arbeidsseier og et kjærkomment klapp på festivalens mange skuldre. Vi er svært godt fornøyd, sier daglig leder, Ernst Wiggo Sandbakk.

 

For 2016 har staten ved Norsk kulturråd fordelt 52,4 millioner på 114 norske musikkfestivaler.

Festivalledelsen i Trondheim regner med at de etter hvert kommer opp på samme støttenivå som jazzfestivalene i Bergen, Stavanger, Voss, Kongsberg og Oslo.

- Rettferdigheten seirer. Vi øyner forutsigbarhet. Dette er et resultat av over 20 års hardt arbeid. Sponsorer kommer og går, det er de offentlige midlene vi kan regne med, fortsetter Ernst Wiggo Sandbakk.

Trondheim Jazzfestival er ikke den festivalen som får de største oppslagene i Oslopressen, men landets kvalitetsbevisste radiolyttere kjenner festivalen godt, som en solid og pålitelig leverandør av bidrag til NRK P2s programtidbud.

- Vi skaper kunstneriske prosjekter som blir lagt merke til. Økningen i støtten til Jazzfest vitner om at noen følger med og har sans for aktører som leverer toppkvalitet i spennet mellom vårt unike jazzmiljø i Trondheim og de største verdensstjernene.

-Vi har også mer på gang: i år har vi stimulert unge komponister med 400 000 kr i støtte til frigjøring av tid til komponering. Egentlig helt utrolig! sier en entusiastisk Ernst Wiggo Sandbakk som snart skal offentliggjøre de nye prosjektene.

Møster gjør Tysland!

ThorEgilLeirtrø-Møster-1.jpg

  Det er med stor glede vi slipper nyheten om at Terje Tyslands musikk skal “under hammeren” til Kjetil Møster. Han vil plukke en bukett av Tyslands sangskatter og arrangerer dem tradisjonen tro for NTNU Jazzensemble i en konsert som vil ha urpremiere under Trondheim Jazzfestival 2016.

Det er sjette år på rad de unge talentene på Jazzlinja NTNU under ledelse av fremtredende norske jazzartister presentere folkekjære pop- og rock-klassikere fra Trøndelag på en ny måte.

Tidligere har Erlend Skomsvoll gjort Åge Aleksandersen, Erik Johannessen tok for seg Difference, Kristoffer Lo gjorde DumDum Boys, Jovan Pavlovic rearrangerte Knutsen & Ludvigsen, og Stina Stjern tolket sine helter i Motorpsycho. Alle prosjektene ble knallsuksesser.

Møster har operert i skjæringspunktet mellom jazz og populærmusikk siden han begynte på jazzlinja ved NTNU i 1998. Han har siden gjort seg grundig bemerket gjennom suksessrike jazzband som The Core og Zanussi 5, mer avantgardistiske samarbeid med Maja Ratkje, Paal Nilssen-Love og BIT20, på pop/rock-scenen med Datarock, King Midas, Röyksopp og Robyn, og Lars Vaular, og ikke minst med sin egen supergruppe Møster! bestående av Snah og Kenneth fra Motorpsycho og Nikolai Eilertsen fra BigBang og Elephant9.

Terje Tysland trenger nok ingen videre presentasjon, men her er kortversjonen: Terje Tysland startet karrieren sin i Prudence i 1970, og har siden 1977 gitt ut soloplater under eget navn og preget norsk rock siden.

Kjetil Møster lot valget falle på Terje Tysland «på grunn av hans enkle men sterke melodiføringer som åpner opp for mange muligheter for meg som arrangør, og ikke minst tekstene hans, som under en til tider røff og hardbarket overflate har mye allmengyldig livsvisdom i seg.»

 

Konserten skjer på Dokkhuset Scene lørdag 7. mai kl. 18.00.

Trondheim Jazzfestivals Talentpris 2015 går til Oscar Grönberg

Oscar-Talentpris.jpg

Under MNJ´s JazzExpo på Dokkhuset onsdag 18.november kunne Jazzfest overraske Oscar Grönberg med Trondheim Jazzfestivals Talentpris 2015 da han var på vei ned fra scenen etter en duokonsert med Eldbjørg Raknes.

Jazzfest gratulerer så mye, og ønsker lykke til når Oscar Grönberg føyer seg inn i rekken av talenter som har mottatt prisen.

Tidligere mottakere er Sissel Vera Pettersen, Øyvind Brandtsegg, Bladed (Stian Westerhus/Anita Kaasbøll), Espen Reinertsens “Organic Jukebox”, Harald Aamodt Aadland, Hayden Powell, Andreas Håkestad, Hanna Paulsberg Concept, Tomas Järmyr og Tollef Østvang.

Juryen har bestått av Eirik Hegdal (musiker/komponist/Professor på Jazzlinja og Kunstnerisk leder for Trondheim Jazzorkester, Kirsti Huke (musiker, lærer ved Jazzlinja), og Petter Vågan (Musiker/Produsent i Jazzfest)

Juryens begrunnelse lyder som følger:

Trondheim Jazzfestivals talentpris 2015 går i år til en musiker som besitter et stort talent på sitt instrument, er en fremragende medmusikant, og som i ung alder innehar et modnet personlig uttrykk og utviser stor musikalsk forståelse og bredde. I tillegg til å ta modige musikalske valg holder også musikeren et høyt håndverksmessig og kunstnerisk nivå som gir lovnad om store fremtidige musikalske bragder. Vi følger spent med på fortsettelsen av denne lysende karrieren og gratulerer!

Trondheim Jazzfestivals Talentpris 2015 går til Oscar Grönberg.

Takk for samarbeidet!

Jazzmazz-kopi.jpg

Trondheim Jazzfestival er strålende fornøyd med engasjementet til alle fra Studentersamfundet i Trondhjem i fbm "gjenoppstandelsen" av JazzMazz. 

Samfundet tok kontakt og ønsket mer jazz på huset. Det følte vi var veldig riktig, siden Samfundet er det viktigste ”jazzhuset” i Trondheims historie. De ønsket også å bruke vårt gamle navn JazzMazz. Det var selvsagt ok. JazzMazz startet med et smell i november 1980, med Art Blakey & The Jazz Messengers som headliner. Over 1700 publikummere fant veien den gangen.

De ønsket også å arrangere et ”Festmøte” sist lørdag, med Trondheimsjazzen som tema. Stas! 

Hjertelig til alle de flotte folkene på Studentersamfundet i Trondhjem: Fabian, Niklas, Øyvind, Nicholas og mange flere: TUSEN TAKK! 

La oss jobbe sammen for å få til ei permanent årlig JazzMazz-helg som det lukter svidd av!

Link: http://foto.samfundet.no

Ernst Wiggo Sandbakk Daglig leder

JAZZMAZZ 6.-7. november

Jazzmazz.png

JAZZMAZZ 2015

I samarbeid med Samfundet utvikler Jazzfest sin ungdomssatsning tidligere kjent som Jazzfest Future, og vekker JazzMazz til live igjen i det ikoniske røde, runde huset. Følg lenken her for billetter og mer info om konsertene under: https://www.samfundet.no/arrangement

6.nov 22.00: Elephant9 (Klubben)

Kjøp billetter

Elephant9 er et musikalsk monster man knapt har sett sidestykke til - I Norge eller i internasjonal sammenheng. Dette høres ut som en voldsom uttalelse, men i tilfellet Elephant9 er den sann. Det er deres stadig økende publikum bevis på, hvilket nå har ført bandet til Oslo’s storstue Rockefeller.

Medlemmene - som har fartstid i Dungen, Bigbang, Shining, Motorpsycho, Supersilent og en rekke andre konstellasjoner, har i Elephant9 funnet den ultimate plattformen for å speile sine mange influenser og egen musikalitet.

Gjennom Torstein Lofthus sitt hasardiøse trommespill, bassist Nikolai Hængle Eilertsens stramme rytmiske regi, Ståle Storløkkens kompromissløse og fargerike orgel og synth-eskapader, samt gitarist Reine Fiske’s stadig mer sentrale melodiske rolle, skaper kvartetten musikk som får voksne mennesker til å gi seg hen og banne i glede og tørke tårer samtidig.

Bandet selv velger å fristille seg fra merkelapper, og trives isteden med å se fremover - inn i en ny kaotisk tidsalder der musikk for stadig flere nettopp er fri for historie og slitne betegnelser.

Før og etter konserten vil det bli spilt det beste fra prog-rock og jazz av Dj'er Øyvind Lunke og Bjørn Jaavall.

Medlem: 150 kr Ikke-medlem: 220 kr

6.nov 23:59: Fieldfare (Knaus)

Fieldfare lager musikk som fenger, og samtidig har åpne rom for improvisasjon og et utvidet harmonisk klangbilde. Bandet henter mye inspirasjon fra popmusikkens struktur og oppbygning, med et krydder av jazzharmonikk og et snev av odde taktarter - alltid med et fokus på samspill. Vokalen er tydelig i front av musikken, og akkordene knyttes sammen med enkle og klare melodier.

Siril Malmedal Hauge - vokal Kjetil André Mulelid - rhodes / synth Bárður Reinert Poulsen - bass, Andreas Winther – trommer Fieldfare på Facebook

https://soundcloud.com/fieldfareband

Billettpris: Inkludert i inngang Aldersgrense: student 18 år/20 år

7.nov 22:00: Stina Stjern vs Motorpsycho, m NTNU Jazzensemble (Klubben)

Kjøp billetter
For dere som ikke fikk med dere den fantastiske konserten der Stina Stjern og NTNU jazzensemble tolket Motorpsycho under jazzfest i år, får dere muligheten igjen nå.

Under JazzMazz 7. November er det duket for ønskereprise i Klubben på Samfundet. I samarbeid med Jazzfest er vi stolte av å presentere et stjernelag av unge musikere.

Suksessen med at unge komponister omarrangerer trønderske popartister fortsetter med at Stina Stjern (Stina Moltu Marklund) gyver løs på et knippe av Motorpsychos fenomenale låter. Som alltid skal konserten framføres av nåværende studenter ved Jazzlinja, i NTNU Jazzensemble. Velkommen til å høre Motorpsycho-klassikere i ny og fresh 2015-utgave. NTNU Jazzensemble: Siril Malmedal Hauge, sang Catharina Janner, sang Rohey Taalah, sang Sondre Ferstad, munnspill Elisabeth Lid Trøen, tenorsax og fløyte Simen Bjørkhaug, tenorsax Ivan Blomqvist, synth/piano Hallvard Gaardløs, bass Karl Bjorå, gitar Axel Skalstad, trommer/perc Ola Djupvik, trommer/perc

Medlem: 100 kr Ikke-medlem: 150 kr

7.nov 23:59: BeHop (Knaus)

BeHop spiller hovedsakelig egenskrevet musikk, men også egne arrangementer av kjente låter. Bandet har jobbet mye med å skape et unikt sound hvor de kombinerer jazzens lekne tonespråk og frasering med hiphopens urbane og moderne uttrykk. I løpet av de to siste årene har bandet blant annet vært på en landsdekkende turné med over 20 konserter i byer som Bergen, Trondheim, Haugesund og Oslo. I tillegg har BeHop hatt enkeltkonserter på Molde Jazzfestival og bransjetreffet Sørveiv i Kristiansand. BeHop er et særdeles spennende band som består av 5 unge, fremadstormende musikere som alle har studert musikk på rytmisk linje på UiA i Kristiansand. 

Pål Gunnar Fiksdal - trompet Runar Fiksdal - trombone Jc Vesttun - keyboards Torbjørn Tveit - el-bass og laptop Jens Nyland - trommer BeHop på Facebook

BeHop på Soundcloud Billettpris: Inkludert i inngang Aldersgrense: student 18 år/20 år

Jazzfest Søndag

Harr-Hartberg_09-kopi-2.jpg

Søndagen startet med Midt-Norsk Jazzsenters ungdomssatsing Young Voices, som rekrutterer unge vokaltalenter og gir dem muligheten til å utvikle seg og eksperimentere under ledelse av erfarne og profesjonelle vokalister i regionen. Young Voices imponerte stort og satte en god stemning før Hulbækmo/Jacobsens Familieorkester spilte inn søndagen for alvor. Hulbækmo/Jacobsen-familien, som består av mor, far og to sønner, vakte stor begeistring i salen med et variert og spennende repertoar, og viste stor virtuositet og spilleglede. Det hjelper også på at alle er multi-instrumentalister og koser seg i hverandres selskap. Harr & Hartberg er et stjernelag som frontes av skuespiller og vokalist Torbjørn Harr. De gjorde en knakende god konsert der de gode låtene forsterker tekstene som er skrevet av Lars Saabye Christensen. Et topplag i god form med låter som føyer seg fint inn i den nye norske jazz-standard-boken.

Jazzfest fikk en verdig avslutning når svenskene i Mats/Morgan Band inntok Brukbar/Blæst og tok publikum med inn i et musikalsk univers som mangler sidestykke. Hevet over alle normer tok de seg friheter og snudde alle konvensjoner på hodet til publikums store nytelse. Takk for i år!

 

Jazzfest Lørdag

Stjern-NTNU-Motorpsycho_18.jpg

Lørdag startet med et helt nytt konsept for festivalen, Jazzfest UTE, hvor et stort åpent telt huset unge jazzband, teatergruppa Improoperatørene og til slutt det oppadstormende bandet Megalodon Collective, mens publikum tok i bruk den åpne plassen og gressplenen på Solsiden - og nøt gratis vafler, lekte med ballonger og benyttet sjansen til vårens første sykkelvask. Det hele startet med Trondheimbandet High Funky Five som satte standarden med funky backbeat og imponerende soloer. Polaris Quintet fra Birka Folkehøyskole tok deretter over og demonstrerte at våre venner rett over grensa også holder jazztradisjonen høyst levende. U-sving fra Trøndertun fusjonerte hip-hop med jazz og leverte politiske og engasjerende tekster på norsk over stramme jazza livebeats. Improoperatørene underholdte de minste stort med forestillingen «Den Magiske Eventyrboka». Megalodon Collective avsluttet historiens første Jazzfest UTE med moderne og hardtslående jazz. Vi regner med å se dem på flere festivalscener i nær fremtid.

Hermine Deurloo og hennes kompanjong Rembrandt Freerich tok med seg Trondheims egen Tor Haugerud og startet konsertdagen på Dokkhuset med både tradisjonell og moderne jazzkomposisjoner. Det er ikke mange som trakterer jazzmunnspill på dette nivået i verden i dag.

Michael Duch og John Butcher hadde sitt første musikalske møte på Sør-Trøndelag Senter for Samtidskunst, og de fremmøtte fikk ta del i et mestermøte i nydelige omgivelser på kunstsenteret.

Den eminente duoen The Dirty No-Gooders, bestående av Hannah Long og Dr.Bekken, leverte en utrolig fin performance, med et godt innøvd show i grenselandet mellom musikk og teater. Byens friskeste duo, med en sjarme som mange kan misunne dem.

Nypan Trio feiret plateslipp på Moskus og et fullt lokale deltok i festen og nøt klassisk og fremoverskuende gitartrio-jazz.

Alle mot Trym er et ungt band fra Sund Folkehøyskole, ei folkehøyskole som har levert mangt et talent til Jazzlinja opp gjennom årene. Vi ville ikke bli forundret om medlemmene i All mot Trym havner der også. En flott saksofontrio!

NTNU´s tradisjonelle Superlørdag startet høytidelig utnevnelse av årets NTNU-ambassadør. I år tilfalt æren den ekstremt begavede saksofonisten Hanna Paulsberg. Vi gratulerer! Deretter fikk vi oppleve Stina Stjern & NTNU Jazzensemble vs. Motorpsycho hvor namsosingen Stina Moltu har rekomponert Motorpsychos tidlige klassikere. Adressa kalte det en av de mest vellykkede superlørdag-konsertene noensinne og trillet et femmer på terningen.

Minus fra Trøndertun startet kvelden på Clarion Brattøra og vi servert et knippe av gitarist Bård Franssons låter.

Den høyst levende pop-funk-legenden Level 42 gjorde en maktdemonstrasjon i hvordan et band skal groove i 2015. Den som trodde at bandet var en skygge av seg selv fikk seg en på trynet. Maken til tight og vitalt spill skal en lete lenge etter.

Den palestinske artisten Rim Banna møtte nordmennene Frode Fjellheim, Hildegunn Øiseth, Mattis Kleppen og Snorre Bjerck i Vår Frue Kirke i et sterkt og engasjerende musikalsk møte med humanitære undertoner.

Fenomenet Swans rir igjen, og et fullstappet Brukbar/Blæst ble trollbundet i opp mot tre timer av det amerikanske bandet, hvis musikk har blitt beskrevet som "munker som messer foran en jetmotor". Adressa ga konserten fem øyne på terningen og kastet av seg gloser som "auditiv hypnose", "gigantiske og repeterende vegger av lyd" og "spirituell rockesjaman".

Bandet Eves fra Birka Folkehøyskole spilte god nordisk og moderne jazz for et forventningsfullt publikum på Dokkhuset.

Mellom og etter slagene til Level 42 og Candy Dulfer leverte The Blind Boys of Groove en oppvisning i spilleglede basert på et repertoar av klassikere fra funk- og soulverdenen. De tre karene drar 100% i samme retning, og er i stand til å løfte taket på enhver festival i og utenfor landets grenser.

Espen Berg Trio utviste et talent som med videre foredling kan nå helt opp i verdensklasse når han og trioen hans inntok Dokkhuset lørdag kveld. Vi stemmer i med blogger og jazzaficionado Tor Hammerø: "Espen Berg er klar for hvilken scene det skulle være - hvor som helst. Hører du Manfred Eicher?» Et definitivt gjennombrudd for trioen.

Candy Dulfer har stått på ønskelista til Jazzfest lenge. Derfor var det en helt spesiell glede å ønske henne velkommen til byen for aller første gang. Innenfor sin stil leverte Candy Dulfer & Band et helstøpt show med egne hits og dansbare låter i en ren partysetting. Publikum ville ikke slippe henne av scenen.

Den nyutnevnte NTNU Ambassadøren Hanna Paulsberg førte kvelden trygt i havn sammen med det fenomenale kompet Bjørn Marius Hegge og Tomas Järmyr. Ekte jamsession hvor du unge talentene fikk spille sammen med sine helter.

Jazzfest Fredag

Kolve-band-kopi.jpg

Fredag morgen startet tidlig med en workshop med den levende basslegenden Anders Jormin, om lag 30 personer fikk et dypdykk inn i bassens historie, anatomi og muligheter. Særdeles informativt fra professoren ved Musikkhøyskolen  i Göteborg.

Deretter inntok Stina Stjern og NTNU Jazzensemble Kvinne/Barn-avdelingen på St.Olavs hospital og ga en smakebit av hva som sto på menyen på Dokkhuset under NTNU´s Superlørdag. Det ble en rørende og fin konsert for pasienter i alle aldre og ansatte ved St.Olavs.

Det unge talentet Adrian Waade dro publikum inn i sin musikalske verden med en vakker solokonsert for fiolin, før danske Mette Rasmussen og amerikaneren Chris Corsano ga oss vårt første internasjonale tilsnitt i en intens og heseblesende frijazzkonsert.

Milenburg Joys med Heidi Skjerve som gjest dro opp stemningen hundre prosent på Broen Bar og holdt fokus i to timer med deres hyllest til selve starten av jazzhistorien.

Stian Stakset tok turen fra biblioteket med sitt "Live Jukebox"-konsept og lot publikum komme nærmere improvisatørene Sidsel Endresen og Stian Westerhus i en nær og inngående samtale om deres musikalske bakgrunner og impulser.

Aperitif-bandet Stellar fra musikklinja på Ole Vig viste gode takter i Bar Passiar før Kåre Kolve fylte salen i Dokkhuset til randen når han hadde urpremiere på sitt bestillingsverk, med et stjernelag av musikere i ryggen. Konserten ble godt mottatt og vi håper at bandet får et liv etter festivalen. Adressa triller en firer og mener at "Det startet rufsete, men sluttet meget godt."

Stian Westerhus og Sidsel Endresen satte stemningen fra første tone på Brukbar/Blæst, og sendte lytterne inn et lydunivers få kan skape. De trollbandt publikum og holdt seg i ytterkanten av hva som er mulig å få til med sine respektive instrumenter til siste slutt.

Motus Kvartett fra musikklinja ved Trondheim Katedralskole beviste at talentene spirer godt i Trondheim by, før Jan Garbarek fylte Clarion Brattøra og viste seg fra sin beste side. Adressa ga fem øyne på terningen og skrev: "Jan Garbarek og hans glimrende medmusikanter ga publikum alt de ville ha i løpet av to timer med både jazzrock og folkemusikk. Den fullsatte salen belønnet selvfølgelig bandet med stående applaus og fikk et inspirert ekstranummer som bonus. Jan Garbarek på Trondheim Jazzfestival innfridde de høye forventningene."

Julia Olsson Trio fra Birka Folkehøyskole Bar Passiar viste oss hva som rører seg på folkehøyskolen rett over grensen før den engelske trioen Troyka begeistret publikum med sin fengende, progressive og collagebaserte jazz.

BokkeReidars Bluesband spilte kveldens siste konsert og viste seg som et utrolig samspilt band med en vokalist med utstråling i verdensklasse før Nils Olav Johansen styrte jammen inn i fredagsnatten med stø hånd.